Inom ditt prisintervall finns flera alternativ från de ledande tillverkarna av både HDD och Mini-DV kameror.
Nu har jag bara egna erfarenheter från Mini-DV och är väl inte alldeles objektiv(
).
Personligen tycker jag precis som du att själva redigeringen är minst lika roligt som att filma. Tiden för överföring av materialet från band till dator tycker jag inte är det som avgör, jag tittar ändå igenom materialet minst 3-4 gånger innan redigeringen är färdig.
Dessutom spelar jag aldrig över ett band, utan behåller det i originalutförande som en backup ifall min redigering skulle gå åt pipan.
Jag kan utan vidare fylla 5-6 band om jag är ute på en resa eller liknande, och det är ganska praktiskt med små bandkassetter i stället för att behöva släpa med mig en laptop. Med några extra batterier och/eller en cigg-adapter kan jag få en lång drifttid utan att få för mycket att släpa på.
En annan sak som ofta stör lika mycket som dålig bildkvalitet är överhörning från motorljud i kameran.
För min egen del skulle jag trots allt fortsätta med Mini-DV ett tag till, men välja en kamera med följande egenskaper:
- 3*CCD
- Optisk bildstabilisering
- Möjlighet att ansluta extern mikrofon
Panasonic har en modell (GS500) som fått mycket bra omdömen, och som ligger inom ditt prisintervall. Priser och mer detaljerade specifikationer kan du hitta hos både Scandinavianphoto och Cyberphoto, två butiker som jag själv fått bra service ifrån.
/torbjörn