Vidare perspektiv!

Håller verkligen med dig, Harald Westman i det du säger om att det saknas en vidare syn på problematiken med människa-djurrelationen. Vad jaktmotståndare, etiskt motiverade veganer mfl egentligen drivs av, verkar de inte alltid själva vara på det klara med. Att tycka synd om djur är ett legitimt skäl, rent moraliskt (för moral behöver inte vara alltigenom rationell!), men alla andra (svep?)skäl, som att människan inte har någon rätt att ge sig på djur, eller fiskar, eller tänkande organismer eller vafan som helst, eller att köttätande människor beter sig onaturligt står på lös grund. Många är vi som upprörts av de fruktansvärda bilderna från svensk och annan djurindustri, och det är inte konstigt att man "tycker synd om djuren", och vill stoppa dylik masslakt. Samma sak gäller givetvis päls- och läderindustri mm.
Härav min fråga: Varför inte nöja sig här?
Om man bara "tycker synd om djuren" kan man argumentera mot alla och envar som vill ha jakt, köttindustri etc, men om man - som MÅNGA veganer mfl gör - hävdar någon slags naturvidrighet, faller det hela. Som predator ser jag inget fel i att människan jagar och dödar byten, t ex fisk och djur, om detta kan ske med minimalt lidande som följd. Jakt enbart för nöjes skull däremot, är högst tveksamt. Djurhållande av rent vinstintresse, dvs som inte motiveras av människans "överlevnad" (visst, man klarar sig på bönor, linser mm, eller tillskottspiller, men lite kött tror jag inte skadar) är tveksamt. Att människor svälter samtidigt som andra håller djur på mark som skulle ge mer föda om den odlades, bara för att de senare kulturellt råkar gilla kött, är direkt inhumant. Djurhållning för att marknadsföra pälsar, skinn etc sorterar givetvis under samma förkastliga lyxkonsumtion.
Den djurhållning som behövs ska givetvis vara så skonsam som möjligt mot djuren. I det gamla bondesamhället tror jag knappast att djuren led särskilt mycket, det är just stordriften som öppnar för att man distanserar sig från djuren och behandlar dessa dåligt. En person som vuxit upp med djur har svårt att plåga dem senare i livet.
Är det inte i själva verket där den stora knuten ligger: Att vi i enorm skala skapar och kontrollerar animaliskt liv bara för att utsläcka det (och äta/utnyttja), känns inte det lite biologiskt vidrigt?
Slutligen måste jag säga att jag nedslås när jag ser den urskillningslöshet som man ibland stöter på i argumentationen om veganism. Många som kallar sig veganer beter sig som kompletta idioter rent miljömässigt, trots att de ofta använder ekologiska argument. Vem säger att ett par plastskor är bra för djuren, hur kan man med ansiktet i behåll köra bil, äta industriproducerad mat, lyssna på CD-skivor av tveksamt material (och från en tveksam produktion), spola toaletten med en massa vatten, tvätta med Via-tabs, eller kanske viktigast försvara ekologiska haverier som att släppa ut tusentals minkar i ett litet begränsat område?
Det är aldrig dumt att sopa rent framför egen dörr.
/A.

Ät kött men ät rätt kött

andersbjerg; sa:
Att människor svälter samtidigt som andra håller djur på mark som skulle ge mer föda om den odlades, bara för att de senare kulturellt råkar gilla kött, är direkt inhumant.

Det var två bra inlägg ni skrev, Anders och Harald, nyanserat och analyserande utan konfrontation. Håller i stort med er båda.

Det jag undrar Anders, är ovanstående citat. Det är en gammal "sanning" att man skulle kunna odla upp betesmarken och direkt äta grödorna. Det kanske stämmer i vissa fall, men inte så långt norr om ekvatorn som vi bor. På senare år har den blivit motbevisad. Det är helt enkelt så att protein och matproduktion blir HÖGRE per areal med en blandform odling/betesdrift. Detta av klimatologiska och jordmånsfaktorer samt det faktum att vi inte kan äta gräs som kreatur kan.

Dessutom skulle vi, utan betesdrift, få en enormt utarmad biologisk mångfald. Då vårt -traditionella småskaliga, inte industridrift- betessystem är många tusen år gammalt har arter anpassat sig till systemet och kan inte klara sig utanför systemet. Man kan se människan som en nyckelart i den här aspekten, utan människan skulle inte de här systemen fungera. Ändrar vi systemen -vilket vi gör- för fort så försvinner de organismer som under tusentals år anpassat sig till systemen.

Ät kött, men ät naturbeteskött. Låt bli industridriftskött som gris och kyckling och ät naturbeteskött som nöt och lamm. Det kostar lite mer just nu, men vem betalar effekterna av den alldeles-för-billiga kycklingen och grisen? Det kostar i form av miljöföroreningar, oetisk djurhantering och minskad biologisk mångfald. De militanta veganerna har skapat en polariserad debatt där ett nyanserat ställningstagande krävs. Mycket tragiskt.

Jaga, men på populationer som tål det. Tillåt rovdjuren att ta sin del utan att förneka dina egna behov och traditioner. Själv skulle jag jaga om jag hade tillgång till jaktmarker.

/Staffan

sant, så sant

Jo, du har helt rätt i att det är en grov förenkling att påstå att all betesmark kan odlas upp, åtminstone med traditionella grödor - och det vete fan om man bör odla all möjlig genmanipulerad skit istället för betesdjur, tror att stora delar av världssvälten beror mer på olikheterna och orättvisorna (liksom mycket annat farligt, något som vi ser följderna av nu) än på bristen på GMO-majs.
Men samtidigt är vi säkert överens om att det finns en ojämn överproduktion av animalier i den rika världen.
Har själv helt slutat köpa slaktprodukter (nästan, jobbar på det, svårt med studentekonomin), men äter t ex älg och ren, samt egen sportfiskefångst. Detta behöver man inte slå sig för bröstet över, men för mig känns det bra, och jag tror det är en fungerande syntes av de båda åsiktsantagonisterna (kött - inte kött). I nästan alla fall, antingen av ekonomiska (kött säljer "som gräs") eller kortsiktiga självrättfärdigande moralskäl ("det är synd om inspärrade minkar") missar man viktigare ekologiska grundprinciper, som vi INTE kan åsidosätta av andra skäl än direkt humanitära, och även där krävs att man jämkar för- och nackdelar. Jag blir så förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker bara av individuella skäl.
/A.

Använda resurserna........

En bekannt till mig som är sjökapten fick order att bulktransportera vete från Frankrike till Bangladesh, ett antal fartygslaster. I B saknades transportapparat och lagringssilo, reslutatet blev att bulklasten lades på kaj. Högen låg kvar när när nästa last anlände, med den skillnaden att där huserade nu 1000-tals råttor!
Fyra laster fick han lägga på samma kaj. Den första högen hade smält samman när den sista anlände. Men ingen hade transporterats bort!
Så kan det oxså gå till med hjälp och skattepengar.

Vänligen

Johan K

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg