Vevpartiproblem

Jag behöver byta vevparti på min MTB (CyclePro Colorado) och blir inte riktigt klok på de alternativ som finns.

Detta är data för nuvarande vevparti:

• Kedjelinje: 50 mm.
  • Drev: 42-34-24.
  • Axellängd: 111 mm.
  • Vevarmslängd: 175 mm
  • Koppling: Fyrkantkona (vet ej om det är JIS eller ISO, men gissar på JIS eftersom vevpariet är Shimano).
  • Bultcirkeldiameter: 70 mm.

Denna tittade jag på först:

http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-alivio-crankset-fc-m411/aid:565420

och var nästa på väg att beställa, men sedan noterade jag att den tydligen kräver (?) 122 mm axellängd. Kan detta verkligen stämma eller är det tryckfelsnisse? På en cykel med 122 mm axellängd borde ju detta skapa en kedjelinje som ligger på 60 snarare än MTB-standarden 47.5-50 mm?

Om denna inte är kompatibel med mina data ovan vore jag tacksam om ngn kunde tipsa på ett annat alternativ. Kuggantalet är inte skrivet i sten men jag måste ha 175 mm vevarmslängd. BCD på 70 mm verkar vara ovanligt så jag har i alla fall inte hittat ersättningsdrev, vilket kunde vara ett alternativ.

/Mats

På happymtb.org blir du förmodligen överöst med svar så prova även där om du har det minsta bråttom.

Axellängden

Erfordrad axellängd på vevpartiet beror även av vilken off set det är på klingornas infästning. När jag för rätt många år sedan bytte vevparti till Deore på min långfärdshoj så fick jag gå ner 10 mm i axellängd på vevpartiet just p.g.a. detta.

Erfordrad axellängd på vevpartiet beror även av vilken off set det är på klingornas infästning. När jag för rätt många år sedan bytte vevparti till Deore på min långfärdshoj så fick jag gå ner 10 mm i axellängd på vevpartiet just p.g.a. detta.

Ok, det förklarar saken. Tack för förtydligandet.

/Mats

Är du säker att du mätt axellängden rätt 110 och 113 är standard är det 113 passar detta vevparti

http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-alivio-crankset-fc-m410/aid:144611

Är du osäker kan det vara lika bra att byta vevlagret också så att du är säker på att få rätt.

Jag tror dock känslomässigt att det borde vara ett 113 lager du har

Axellängden är definitivt 111 mm. Jag tyckte själv det var konstigt och mätte därför om flera ggr. Sätter jag på det du länkade till hamnar jag på 53 mm, vilket ger en suboptimerad kedjelinje. Då bör jag nog i stället hitta ett vevparti som är ämnat för 110 mm och hamnar då på 49 mm kedjelinje.

/Mats

Ok, det förklarar saken. Tack för förtydligandet.

/Mats

Klingorna sitter inte lika i förhållande till hålet på vevpartiet som fästs på vevaxeln vilket då beror på hur armarna som klingorna är skruvade på är utformade. Ett vevparti som tarvar längre vevaxel har s.a.s. klingorna längre in på axeln från axeländen än ett vevparti som kräver kortare axel.

Köper du ett Holowtech vevparti får du med 3 stycken shims 2mm du kan då justera kedjelinjen. Obs detta gäller bara om vevpartiet är smalt vilket gäller HT cyklar

Personligen skulle jag bygga om vevpartiet så det blir mer standard

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg