Vevparti och vevlager

Av ren nyfikenhet - vad använder ni er av för prylar på långturerna och på vilka grunder sker prioriteringarna; vikt, hållbarhet, pris, lättservat, möjlighet att hitta reservdelar i mindre välsorterade områden etc?

Själv har jag för tillfället XT, hollowtech II. Låg vikt, bra pris (kraftig prissänkning) och möjlighet att enkelt fixa lagret själv om något skulle strula motiverade jag valet med. Vidare var turen 7000 km så att klingorna skulle slitas ned innan jag åkte hem var aldrig något jag funderade över.

God jul förresten!
 
Och God Jul på dig, Christoffer!

Det är förmodligen så att vi tar det som kommer med cykeln utan att oro oss. Vevpartier och vevlager är just något jag har aldrig haft problem med.

Min Holdsworth, som jag uppgraderade för någon månad sedan, hade det gamla typen vevlagret, "cup and bearings". Det höll över 25 år och skulle hålla fortfarande, men jag valde ett nytt vevparti som krävde lite kortare axel. Så jag gick med Shimanos BB-UN54 (fyrkants). Jag ville inte hålla på att slippa ned "bottom bracket". Cykeln är inte svetsad utan lödd. Jag ville inte ta bort några gängor genom att slippa bort en del.

Jag är inte helt såld på moderna "externa kullager".

Daniel
 
När jag var mycket ung frågade jag en gammal racercyklist om vevlager, han hade inte en susning men påstod bestämt att om kedjan tas av och vevpartiet snurrar på en startkick 8 varv, rör inget.
Går det färre varv skaffa nya kulor spar dem, ta isär lageren, finaste karburundumpasta istället för fett, cykla runt kvarteret, ta isär behåll skålarna, kasta de gamla kulorna, tvätta med rödsprit bort alla karburundumrester. Fetta in och montera med nya kulorna, kontrollera att vevpartiet snurrar minst 8 varv efter montering, cykla.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg