Tar upp detta ämne från en annan tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9256
dr_rhinehart sade:
En kille på jobbet köpte senaste modellen av Comp Racing och han var inte överdrivet glad när vevlagret släppte in lera efter bara någon månad. Dessutom en del andra svaga komponenter.
Passar på att rekommendera min Merida Matts Speed som trots 1400 mindre bekväma kilometer i Centralasien är lika glad som någonsin...
Buda sade:
Sitter det inte HELKAPSLADE vevlager på i stort sett varenda cykel idag. Frågar då jag just hade denna diskussion med en vän som klagade på "skuret vevlager". Jag har en gång fått rekomendationen att det MYCKET sällan är lagret som glappar eller är smutsigt utan att glappet sitter i vevarmarnas infästning i lagret, dvs den koniska fyrkantiga axel som går genom lagret. Förr kunde man ju demontera ett vevlager och göra rent, fetta upp och trycka dit igen men hur är det egentligen idag med det kapslade lagren, är de inte i princip omöjligt att få in lera där?
dabac sade:
Vevlager
Två av mina kompisar har tvingats byta helkapslade vevlager pga skador. Vi gjorde aldrig några
haveriutredningar utan nöjde oss med att konstatera var felet var. Det kan väl hända att det började med att tätningarna gav upp, men resultatet var skurna lager. Glappande pedalarmar kan ställa till med mycket, men de kan inte gärna göra det trögare att trampa...
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9256
dr_rhinehart sade:
En kille på jobbet köpte senaste modellen av Comp Racing och han var inte överdrivet glad när vevlagret släppte in lera efter bara någon månad. Dessutom en del andra svaga komponenter.
Passar på att rekommendera min Merida Matts Speed som trots 1400 mindre bekväma kilometer i Centralasien är lika glad som någonsin...
Buda sade:
Sitter det inte HELKAPSLADE vevlager på i stort sett varenda cykel idag. Frågar då jag just hade denna diskussion med en vän som klagade på "skuret vevlager". Jag har en gång fått rekomendationen att det MYCKET sällan är lagret som glappar eller är smutsigt utan att glappet sitter i vevarmarnas infästning i lagret, dvs den koniska fyrkantiga axel som går genom lagret. Förr kunde man ju demontera ett vevlager och göra rent, fetta upp och trycka dit igen men hur är det egentligen idag med det kapslade lagren, är de inte i princip omöjligt att få in lera där?
dabac sade:
Vevlager
Två av mina kompisar har tvingats byta helkapslade vevlager pga skador. Vi gjorde aldrig några
haveriutredningar utan nöjde oss med att konstatera var felet var. Det kan väl hända att det började med att tätningarna gav upp, men resultatet var skurna lager. Glappande pedalarmar kan ställa till med mycket, men de kan inte gärna göra det trögare att trampa...