Vevlager

Tar upp detta ämne från en annan tråd:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9256

dr_rhinehart sade:

En kille på jobbet köpte senaste modellen av Comp Racing och han var inte överdrivet glad när vevlagret släppte in lera efter bara någon månad. Dessutom en del andra svaga komponenter.
Passar på att rekommendera min Merida Matts Speed som trots 1400 mindre bekväma kilometer i Centralasien är lika glad som någonsin...

Buda sade:

Sitter det inte HELKAPSLADE vevlager på i stort sett varenda cykel idag. Frågar då jag just hade denna diskussion med en vän som klagade på "skuret vevlager". Jag har en gång fått rekomendationen att det MYCKET sällan är lagret som glappar eller är smutsigt utan att glappet sitter i vevarmarnas infästning i lagret, dvs den koniska fyrkantiga axel som går genom lagret. Förr kunde man ju demontera ett vevlager och göra rent, fetta upp och trycka dit igen men hur är det egentligen idag med det kapslade lagren, är de inte i princip omöjligt att få in lera där?

dabac sade:

Vevlager
Två av mina kompisar har tvingats byta helkapslade vevlager pga skador. Vi gjorde aldrig några
haveriutredningar utan nöjde oss med att konstatera var felet var. Det kan väl hända att det började med att tätningarna gav upp, men resultatet var skurna lager. Glappande pedalarmar kan ställa till med mycket, men de kan inte gärna göra det trögare att trampa...
 
Jag har fått byta vevlager (Shimano) på en i princip ny cykel för att det börjat glappa. Att glappet oftast skulle sitta i infästningen tror jag inte på. Cykelhandlaren led av att ofta behöva byta fräscha lager bara för att de inte går att justera. Det känns ju inte rätt med köp-och-släng när det handlar om cykel - som ju i alla fall i driften är typiskt miljövänligt...
 
Ställbara lager

Med ställbara lager vinner man ju fördelen av att de går att justera.
Att trampa runt i gjyttjan och sedan spola av cykeln med tryckvatten, eller än värre högstryckssprutan och sedan förvåna sig över att lagren går at h-te är dumt!
Inga lager tål att sprutas med tryckvatten eller högtryck! Tvätta med snällt hinkvatten och borstar så slipper ni problemet.
Att en cykel bor ha rengegöringsbara och justerbara lager ligger i cykelns natur! Zimmringar och packboxar i all ära men sprutbara blir inte cyklarna för det!

Tvätta med insidan!

Vänligen

Johan K
 
Ställbara lager

Ställbara lager är nog bra under förutsättning att de ställs. Första cykeln jag köpte själv (en begagnad Chimo landsvägshoj) fick jag så småningom att rulla mycket lättare än betydligt dyrare cyklar. Men att ställa ett lager optimalt är lite knepigt, framför allt när det gäller ett så hårt belastat lager som vevlagret. Jag kan mycket väl förstå cykeltillverkarnas önskan att ersätta det jobbet med en enda detalj som bara skall momentdras.
Det finns ju gott om andra detaljer på cykeln som går sönder betydlig oftare, så även i fortsättningen så kommer vevlagerverktyg att stå långt ned på prioritetsslistan inför cykelsemestern.
 

Liknande trådar