Vevarm

Någon som vet hur vevarmen, alltså den som pedalen/trampan sitter åp, skall monteras?. när jag nu köpt en ny så går den ej ordentligt dit, det fattas en bit in. Skall jag slå in den med våld? har dom någon form av hydralpress på cykelverkstäder? eller värmer dom med svets aggregatet först innan dom sätter dit grejerna?

tacksam för svar

Roger

Ang. montering av vevarmen!

Hej Roger!

Ta det nu lite vackert här och titta på vevlager-tappen.
Vilken typ är det?
Om den är av den fyrkantiga typen så ser även du att den är lite konisk.
Det är tänkt så att vevarmen skal glida på plats genom att du drar åt med vevarmsbulten. Vevarmarna som använder denna typ av vevlager är oftast gjorda i aluminium och hålet kan efter lång användning och frekvent av och påsättande vidgas(...!), så det är nog ett sätt att gardera sig mot detta.
Dra därför bulten "lagom" mycket.
Om inte detta fungerar återkom eller uppsök närmaste cykelakut! :)

Lycka till!
Peter

Tack för det svaret Peter, men det är ju nästan 1 cm kvar av axel... vet ej hur mkt jag får in den när jag drar åt, men jag undrar om det blir så mkt...

Likadan eller annan vevarm?

Ursäkta men jag såg inte detta tidigare.
Har du fått på vevarmen och dragit åt bulten lagom?
Annar kan du prova och knacka lite med en trä/gummi klubba.
Om vevarmen ändå hamnar långt ut med ett till synes större avstånd till vevhuset(ramen) än tidigare är inget onormalt om du bytt till nya vevarmar. Huvudsaken är att den sk. kedjelinjen mellan vevparti och kassetten är oförändrad.

Om du bytt vevarm och köpt en annan modell så är det dock inte alltid säkert att vevlagret passar. Vevlagertappens längd varierar och du måste därför kolla up med tillverkare eller butik vad som rekomenderas.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg