Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vettisfossen
- Trådstartare Filip J
- Start datum
en sajt
spana in:
http://www.etojm.com/Norsk/Turer/Jotunheimenogvaldres/Stederogfortellinger/Vettisfossen.htm
längst ner på sidan finns en länk till en turbeskrivning också.
MVH Mats
spana in:
http://www.etojm.com/Norsk/Turer/Jotunheimenogvaldres/Stederogfortellinger/Vettisfossen.htm
längst ner på sidan finns en länk till en turbeskrivning också.
MVH Mats
vad för slags utflykt?
Frågan är väl hur mycket tid du har. Det finns ju väg från
Övre Årdal till
Hjelle, åtminstone, och det kan inte var mycket mer än två timmars
väg in.
Annars är ju stigen in från väg 53 bland det ensammaste och vildaste
man kan gå i Jotunheimen, även om man helst ska ha
bra väder.
Man kan sen gå vidare mot Skogadalsböen och något av de privata ställena vid väg 55. Dert tar ungefär tre dar.
När jag själv gick mellan Slettningsbu och Skogadalsböen
var Hjelledöla STOR och FARLIG
att vada; tar man av lite innan, när man är kvar på höjden,
kan man ta sig över en bro vid en säter (detta sagt med de vanliga
reservationerna).
il C.
Frågan är väl hur mycket tid du har. Det finns ju väg från
Övre Årdal till
Hjelle, åtminstone, och det kan inte var mycket mer än två timmars
väg in.
Annars är ju stigen in från väg 53 bland det ensammaste och vildaste
man kan gå i Jotunheimen, även om man helst ska ha
bra väder.
Man kan sen gå vidare mot Skogadalsböen och något av de privata ställena vid väg 55. Dert tar ungefär tre dar.
När jag själv gick mellan Slettningsbu och Skogadalsböen
var Hjelledöla STOR och FARLIG
att vada; tar man av lite innan, när man är kvar på höjden,
kan man ta sig över en bro vid en säter (detta sagt med de vanliga
reservationerna).
il C.
Fantastiskt vattenfall!
Trevligt resmål du valt! Och väl värt ett besök kan jag intyga efter att ha gjort motsvarande tur för några år sedan. Mitt tips är följande: Ta tåget till Flåm. Därifrån går det båt/färja på fantastiska Sognefjorden till Årdalstangen (om jag kommer ihåg rätt). Ta bussen till Övre Årdal. Har man inte alltför bråttom kan man gå från Övre Årdal till Hjelle och vidare till Vetti och det höga vattenfallet! Det är bilväg till Hjelle så man kan säkert ta taxi eller lifta också. Från Vettisfossen kan man fortsätta genom Jotunheimen. Bussförbindelse finns sedan öster om de stora sjöarna Bygdin och Gjende. Lycka till!
Trevligt resmål du valt! Och väl värt ett besök kan jag intyga efter att ha gjort motsvarande tur för några år sedan. Mitt tips är följande: Ta tåget till Flåm. Därifrån går det båt/färja på fantastiska Sognefjorden till Årdalstangen (om jag kommer ihåg rätt). Ta bussen till Övre Årdal. Har man inte alltför bråttom kan man gå från Övre Årdal till Hjelle och vidare till Vetti och det höga vattenfallet! Det är bilväg till Hjelle så man kan säkert ta taxi eller lifta också. Från Vettisfossen kan man fortsätta genom Jotunheimen. Bussförbindelse finns sedan öster om de stora sjöarna Bygdin och Gjende. Lycka till!
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg