Vettigt skidval...

Har åkt telemark ett litet tag nu (2 säsonger) och funderar på att köpa ett par nya skidor. För tillfället åker jag på ett par Bandit X från -01/02 som är 184 cm långa.

Själv är jag 179cm lång och väger ca 81kg varav det mesta är muskler. Skall dock lägga på mig lite mer vikt inför den kommande rugby säsongen och försöka hamna runt 85 kg (vi är nämligen tillbaka i allsvenskan med Uppsala RFC). Åker till 99% i pist och jag har över lag ingen riktig koll på vad för skidor som är lämpliga att åka på, så det skulle va kul att se vad folk här på Utsidan har för åsikt.

Mvh

Vill du fortsätta åka pist eller vill du bredda ditt åkspectra? World piste är en grym skida som tar dig runt, över, nedför, under, på sidan av berget och kanske ända in i after skin. Den är grym och klarar av precis vad som helst. Måhända att de är gamla. Vill du ha nåt lätt att gå med kan du välja TM22. Har bara åkt med dem på blank is tyvärr där de inte var nån hit, men de är lätta som dun...
Men om du åker riktigt fort på hårt vill du väl förmodligen ha nåt som är stenhårt? Stöckli stormrider kanske. Är du grym behöver du ju inte inte titta på telis-specifika skidor som oftast är mjukare varianter utan gå direkt på de alpina skidorna...
/samme

What's your flavour?

Håller med Samme83 om att det beror lite på om du skall fortsätta i pist eller inte - om det är pist som gäller så kanske du ska satsa på något styvt och ganska smalt (typ 75 i midjan).

Vill du köra lite mer all-mountaint så funkar kanske 80-90 i midjan - och är det puder du trånar efter så kanske 90+ är aktuellt...

Själv kör jag ett par K2 alpina skidor i pist (Mod X Pro) men tar fram mina Pocketrocket (90 i midjan) så snart det snöat...

Mvh / calle

Har ungefär samma mått som dig (skulle vara att det INTE är mest muskler då) och har åkt en del. Håller INTE med samuel om att World Piste är en ypperlig skida dock. Har en sådan i stallet och har aldrig blivit vän med den. Den ger inte mycket tillbaka i liv och rörelse. Vill du ha en "tråkig skida" så är den dock ok.

Idag finns det MASSOR av kul skidor (alpin) på marknaden. Men dina förutsättningar så välj en halvmjuk, montera telisbindningar och kör så det ryker!

Slår ett slag för Head...

Ta och ta dig till Tandådalen i Sälen eller nåt annat ställe som hyr ut lite schystare telisskidor. I uthyrningen i Tand.. har dom både Rossignols specifika telismodeller och Heads Monster att prova. Bägge är bra, trots sina olikheter. Ross är mjuka, Head hårda så det är en smaksak.
Personligen, gillar jag Head Monster. De är stabila, trygga och med lite vilja kan du busa med dom också. Monster 70 låter som ditt val om du även framgent kommer att köra mest i pist, särskilt om du gillar att släppa på lite fart. Har du ambitionen att åka lite mer utanför pistat å, så kika på Monster 75. Kör själv på dem och är nöjd, det är den skida jag haft som funkar till det mesta (å gör det ganska bra). Kompromissen blir dock att det alltid finn lagg som är bättre på just nåt moment, lössnö, isigt, etc.

Är förresten 175 cm, 78 kg och gillar när det går fort.

Mycke nöje med din investering!
// Oskar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norström Nu börjas det igen, Skidval? Telemark 8
Retrovirus Nybörjarfrågor om skidval Telemark 8
tnr skidval? Telemark 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg