• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vettiga handböcker ?

Jag letar efter en bra bok om insekter i Sverige, både gående o flygande såna.


Det kan vara en bok om varje, eller fler uppdelningar,
bara det täcker det mesta av Sveriges bestånd.

Är det någon som vet bra val av bok/böcker ?
 
"Nationalnyckeln" lär väl vara en av de bästa, har tyvärr inte något band själv. Dock är kanske inte formatet speciellt fältmässigt om det är det du är ute efter...
 
Törs inte gå i god för att den är heltäckande, men den klarar av mina behov:

Åke Sandahl: Småkryp (Bonniers)

Som framgår av namnet tar den upp mer än insekter: t ex spindeldjur, kräftdjur, mångfotingar mm

HåkanF
 
Tack ! ska kolla upp dem, jag är inte ute efter att bli expert som jag är på allt annat......... :),
utan jag tänkte "allmänbildning+++ nivån" hoppas jag.

Sländor,fjärilar,skalbaggar, osv., det är områden där jag bara kan några av varje som går o fladdrar förbi ute i skogen, och simmar runt i sjöar o bäckar,skulle vara kul och veta mer hur de ser ut o vad de pysslar med.