Venture easky 17 vs P&H Scorpio ?

Hej

Är det någon som provat dessa 2, tacksam för lite effarenheter.

De tycks ha liknande egenskaper åtminstående vad man kan läsa sig till.
Frågan är om det finns något som motiverar en priskillnad på 4600:- till venture's fördel ?

Har provat båda och de är båda två mycket trevliga kajaker som är lättmanövrerade, svarar väl på kantning och styrtag om man nu är road av sådant. Roliga att paddla helt enkelt.

Båda är ju gjorda i PE, Scorpion i en trelagers variant d.v.s. två lager PE-plast med ett distansmaterial mellan. Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att Venturekajaken är gjuten i ett lager, det är ju i såna fall en viss förklaring till prisskillnaden. Ett trelagersskrov blir lite styvare och ofta lättare men om jag vore du skulle jag provpaddla båda, den du sitter bäst i, får bäst "känsla" i är ju sen din kajak, båda är som sagt trevliga kajaker att paddla.

Har provat båda och de är båda två mycket trevliga kajaker som är lättmanövrerade, svarar väl på kantning och styrtag om man nu är road av sådant. Roliga att paddla helt enkelt.

Båda är ju gjorda i PE, Scorpion i en trelagers variant d.v.s. två lager PE-plast med ett distansmaterial mellan. Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att Venturekajaken är gjuten i ett lager, det är ju i såna fall en viss förklaring till prisskillnaden. Ett trelagersskrov blir lite styvare och ofta lättare men om jag vore du skulle jag provpaddla båda, den du sitter bäst i, får bäst "känsla" i är ju sen din kajak, båda är som sagt trevliga kajaker att paddla.

Har också provat båda. Scorpion känndes bättre för mig (som är stor, enda kajak jag suttit i som klarar mina första kajakskor, kör numera alltid i mokasiner istället). Kajaken var helt enkelt enormt bekväm att sitta i. Venturen kändes klenare i skrovet (passar ihop med förra inlägget). Tror som förra, prova är enda melodin, en aldrig så bra kajak som inte känns rätt är fel kajak. (Som exempel har min fru en X-Cite som jag bara inte kan sitta i någon längre tid. Men den lilla tid jag kan sitta i den är det en fantastisk kajak att leka i, även paddla framåt, bättre än min i alla spekter utom att den är för trång).

--- Mats ---

Ok, tack för er info, ska försöka prova bägge två, eller hyra en hel dag.
Det är inte alltid man märker saker vid en lättare provtur, eftersom jag ofta är ute i 2-4 timmar så kommer träsmak mm in efter någon timme och nu har jag fått smak lite längre färder med övernattningar inkluderade.

Jag försöker paddla så länge isen inte lägger sig på vinterhalvåret och då har jag stora vinterkängor på mig (44'or) så det är en helt annan sak än sommarvarianterna, det är lätt att glömma bort en sån sak den här tiden på året.

Eftersom scorpion är av "sandwich"-konstruktion upplevs den säkert mycket styvare och den konstruktionen är ju dyrare.

Jag är novis men testade båda idag (mkt kort tur på spegelblankt vatten). Är som sagt inte duktig på att svänga, men Scorpion var enklare att manövrera medan Easky inte svarade lika bra. Hade för hög sittställning i Easky som jag inte gillade, inget stort fel men jag fick bättre vattenkontakt med Scorpio.

Easky hade enklare konstruktion av upp och nerfällning av skäddan (rep som man "knäppte" fast). Dock hade Scorpio lite problem med sin eftersom skäddan var lite trög att få upp.

Jag gör nog som du och fortsätter mitt sökande genom att hyra olika märken. Har nog bestämt mig för att köra med skädda eftersom det fungerar ganska bra och man vill som sagt lära sig mer och mer, har dock inte testat roder.

Jag är 181 och väger +90. Vilka andra modeller i plast med skädda bör jag testa?

/frega

Jag är novis men testade båda idag (mkt kort tur på spegelblankt vatten). Är som sagt inte duktig på att svänga, men Scorpion var enklare att manövrera medan Easky inte svarade lika bra. Hade för hög sittställning i Easky som jag inte gillade, inget stort fel men jag fick bättre vattenkontakt med Scorpio.

Easky hade enklare konstruktion av upp och nerfällning av skäddan (rep som man "knäppte" fast). Dock hade Scorpio lite problem med sin eftersom skäddan var lite trög att få upp.

Jag gör nog som du och fortsätter mitt sökande genom att hyra olika märken. Har nog bestämt mig för att köra med skädda eftersom det fungerar ganska bra och man vill som sagt lära sig mer och mer, har dock inte testat roder.

Jag är 181 och väger +90. Vilka andra modeller i plast med skädda bör jag testa?

/frega

Kolla in Valleys plastvarianter om det är skäddakajaker du är ute efter. Sen finns ju även en kajak som Hurricanes Tracer, den är också i plast men i den "nya generationens" plastmaterial som tillverkarna döper till diverse egna namn men såvitt jag förstår är varianter på ABS-plast till skillnad från "vanliga" plastkajaker i PE. Fördelen är ju en kajak som är lika lätt (eller lättare) än motsvarande i glasfiber, har samma snygga finish och dessutom har plastens tålighet. Framtidens kajakmaterial enligt många förståsigpåare.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg