Jag har en cykel med fälgar med hög profil, vilket innebär att man måste ha en lång ventil för att kunna pumpa cykeln. Dessutom är det en schraeder-ventil, och den kombinationen verkar jag vara ensam om i hela Europa. Har kollat överallt på nätet där jag kommit åt, har frågat alla cyklehandlare hela vägen ner till Hamburg och ingen har hört talas om en dylik tingest! Om någon till äventyrs har skymtat något liknande, svara på detta! Ödmjukast, er Moerdarsniighel
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
ventilbekymmer
- Trådstartare mördarsnigel
- Start datum
samma problem...
Har samma problem på min Vuelta bakfälg....framfälgen blev snodd så inga problem där :-(
Min bilventil räcker ut ur fälgen men det är väldigt svårt att pumpa....lösningen blir att skruva på en adapter till vanlig cykelventil. På så vis hindrar man ventilen från att tryckas ner i fälgen när man fortfarande har lågt tryck i slangen eftersom adaptern som skruvas på är större än ventilhålet i fälgen. Även när det är tryck är adaptern lösningen när man pumpar vanlig pump. Med tryckluften på macken går det dock bra utan adapter om man har ett tryck i slangen som iaf håller ute ventilen ordentligt....... annars får man försöka hålla emot ventilen genom däcket så att säga....struligt.... Adaptern är en bra hjälp i alla fall! Kanske har du ännu högre profil så att detta inte funkar....
/Andreas
Har samma problem på min Vuelta bakfälg....framfälgen blev snodd så inga problem där :-(
Min bilventil räcker ut ur fälgen men det är väldigt svårt att pumpa....lösningen blir att skruva på en adapter till vanlig cykelventil. På så vis hindrar man ventilen från att tryckas ner i fälgen när man fortfarande har lågt tryck i slangen eftersom adaptern som skruvas på är större än ventilhålet i fälgen. Även när det är tryck är adaptern lösningen när man pumpar vanlig pump. Med tryckluften på macken går det dock bra utan adapter om man har ett tryck i slangen som iaf håller ute ventilen ordentligt....... annars får man försöka hålla emot ventilen genom däcket så att säga....struligt.... Adaptern är en bra hjälp i alla fall! Kanske har du ännu högre profil så att detta inte funkar....
/Andreas
förtydligande
Jag var nog lite luddig i mitt inlägg... Problemet är inte att pumpa cykeln, problemet är att få tag i en slang med lång bilventil. Den gamla har fått stå ut med lite för många lagningar för att det ska vara kul, och jag har nu ingen reservslang.
Jag var nog lite luddig i mitt inlägg... Problemet är inte att pumpa cykeln, problemet är att få tag i en slang med lång bilventil. Den gamla har fått stå ut med lite för många lagningar för att det ska vara kul, och jag har nu ingen reservslang.
Re: förtydligande
Jag kanske missförstår...men.... Anledningen till att du behöver en längre ventil är, om jag fattat det rätt, att fälgen är dubbelbottnad och har en hög profil. Det blir då problem för ventilen att nå ut ur hålet i fälgen, en längre ventil skulle lösa problemet. Rätt så långt?
På min fälg (vuelta, om det nu spelar ngn roll) är det också lite högre profil men en normallång ventil når ut, men det är knappt. När jag ska pumpa däcken och ska få på pumpen på ventilen vill den lilla bit som når ut ur fälgen tryckas in i fälgen samt att det som står ut inte riktigt räcker för att pumpen ska sitta kvar bra. Genom att skruva på adaptern jag nämnde ovan förhindrar jag att, den lilla biten av ventilen som räcker ut, åker in. Detta eftersom den fastskruuvade adaptern är större än hålet för ventilen i fälgen. Detta är i stort sett ett måste för att slangen ska gå att pumpa, även om pumpen klarar bilventil. Det är alltså inte adapterns funktion att göra om bilventil till cykelventil som är poängen utan att den gör så att den lilla bit av ventilen som står ut räcker för att kunna pumpa och att hindra att ventilen försvinner innanför fälgen, om du förstår.
Om du dock har så hög profil på fälgen att inte ens en liten bit av ventilen når ut så funkar naturligtvis inte detta, men det funkar alltså för mig.
Hoppas du i alla fall förstår hur jag menar...och hoppas att någon annan kan hjälpa dig med att hitta slangen du söker.
Förresten hur får du lagningarna att hålla....mina lagningar läcker alltid och då blir jag sur och köper ny slang....cykelhandlarna säger att det beror på att det är för mycket plast i slangarna...de går inte att laga lika bra som förr i tiden...
MVH
Andreas
PS. Vad gäller adaptrar är ett bra tips att såga av en ventil av lämplig sort, sedan borra ett hål igenom och dra i en liten nyckelring. Sedan kan man skruva på de adaptrar man behöver och fästa på nyckelknippan så har man de alltid med sig. Man vet aldrig när de kan behövas. Det blir då och då tillfälle att hjälpa outrustade människor som inte förstår varför det inte går att pumpa cykeln med slangen utanför cykelhandlaren när de har MTB med bilventil..... DS.
[Ändrat av ala 2001-10-09 kl 22:01]
Jag kanske missförstår...men.... Anledningen till att du behöver en längre ventil är, om jag fattat det rätt, att fälgen är dubbelbottnad och har en hög profil. Det blir då problem för ventilen att nå ut ur hålet i fälgen, en längre ventil skulle lösa problemet. Rätt så långt?
På min fälg (vuelta, om det nu spelar ngn roll) är det också lite högre profil men en normallång ventil når ut, men det är knappt. När jag ska pumpa däcken och ska få på pumpen på ventilen vill den lilla bit som når ut ur fälgen tryckas in i fälgen samt att det som står ut inte riktigt räcker för att pumpen ska sitta kvar bra. Genom att skruva på adaptern jag nämnde ovan förhindrar jag att, den lilla biten av ventilen som räcker ut, åker in. Detta eftersom den fastskruuvade adaptern är större än hålet för ventilen i fälgen. Detta är i stort sett ett måste för att slangen ska gå att pumpa, även om pumpen klarar bilventil. Det är alltså inte adapterns funktion att göra om bilventil till cykelventil som är poängen utan att den gör så att den lilla bit av ventilen som står ut räcker för att kunna pumpa och att hindra att ventilen försvinner innanför fälgen, om du förstår.
Om du dock har så hög profil på fälgen att inte ens en liten bit av ventilen når ut så funkar naturligtvis inte detta, men det funkar alltså för mig.
Hoppas du i alla fall förstår hur jag menar...och hoppas att någon annan kan hjälpa dig med att hitta slangen du söker.
Förresten hur får du lagningarna att hålla....mina lagningar läcker alltid och då blir jag sur och köper ny slang....cykelhandlarna säger att det beror på att det är för mycket plast i slangarna...de går inte att laga lika bra som förr i tiden...
MVH
Andreas
PS. Vad gäller adaptrar är ett bra tips att såga av en ventil av lämplig sort, sedan borra ett hål igenom och dra i en liten nyckelring. Sedan kan man skruva på de adaptrar man behöver och fästa på nyckelknippan så har man de alltid med sig. Man vet aldrig när de kan behövas. Det blir då och då tillfälle att hjälpa outrustade människor som inte förstår varför det inte går att pumpa cykeln med slangen utanför cykelhandlaren när de har MTB med bilventil..... DS.
[Ändrat av ala 2001-10-09 kl 22:01]
Hög som ett hus!
Jag hade sånna fäljar en gång i tiden. På mina hjul så räckte gängorna på slangventilen precis upp ovanför fälgkanten. Det jag gjorde var följande:
* Åkte till farbror cykelmekanikern.
* Köpte en ventilomvanlare från bilventil till vanlig kärringcykelventil.
* Köpte även en omvandlaren från kärringcykelventil till bilventil.
*Skruvade ihop dessa två hårt som fan med loctite.
*Skruvade detta paket på slangventilen och vipps var den förlängd.
Annars köper du en slang med lång Presta (räser) ventil och en sk "ventilräddare", finns på cykloteket, och så har du åxå löst det.
Ventilräddaren är en liten gummiring som du monterar på fälgen som gör om hålet till prestasize istället för Shradersize. Då pajjar inte slangen fastän du kör med felaktig slang.
Båda alternativen har fungerat alldeles ypperligt för mig.
MVH
STalle
Jag hade sånna fäljar en gång i tiden. På mina hjul så räckte gängorna på slangventilen precis upp ovanför fälgkanten. Det jag gjorde var följande:
* Åkte till farbror cykelmekanikern.
* Köpte en ventilomvanlare från bilventil till vanlig kärringcykelventil.
* Köpte även en omvandlaren från kärringcykelventil till bilventil.
*Skruvade ihop dessa två hårt som fan med loctite.
*Skruvade detta paket på slangventilen och vipps var den förlängd.
Annars köper du en slang med lång Presta (räser) ventil och en sk "ventilräddare", finns på cykloteket, och så har du åxå löst det.
Ventilräddaren är en liten gummiring som du monterar på fälgen som gör om hålet till prestasize istället för Shradersize. Då pajjar inte slangen fastän du kör med felaktig slang.
Båda alternativen har fungerat alldeles ypperligt för mig.
MVH
STalle
Fel!
Cykelcity skall det vara, inte Cykloteket. Cykloteket är nämligen världens sämsta affär.
Stalle
Cykelcity skall det vara, inte Cykloteket. Cykloteket är nämligen världens sämsta affär.
Stalle
Punkatips
Ang punka:
Jag får mina punkalagningar att sitta. Först och främst så använder jag riktiga gamla Old school laglappar. Du vet sånna där i en lite gul plastlåda där det ligger typ sex laglappar med alufolie på baksidan, sandpapper, en tub solution, en gammal kärringcykelventil med gummi på. En så låda skall du ha, inte nå Park-tools självhäftande.
Börja med att sandpappra som fan. Du skall få fram en riktigt svart rågummiyta. Sandpappra bra mycket större yta än vad lappen är. För mig tar varje hål ca fem min att sandpappra. Det är här de flesta gör fel tror jag.
Sen så smetar du på solution och det skall smetas ganska rejält.
Sen måste det torka, minst tio minuter. Solutionen skall vara torr, riktigt torr. Jag har pratat med cykelmekar som har sandpapprat och smetat på solution på kvällen och sen låtit slangarna hänga över natten för att torka.
När solutionen har torkat är det bara att smacka på lappen. Jag brukar "gnugga" fast den med tummarna.
Sen brukar jag vänta med montera slangen på en halvtimma så skiten sätter sig lixom.
Som du hör så tar det här ganska lång tid att fixa så man ser till att ha med sig åtminståne en reservslang så man slipper göra allt det här ute i busken.
Sen har jag åxå med mig sånna där självhäftande punka lappar ifall jag skulle få mer än en punka. Då brukar jag smacka dit en sån och den brukar hålla hela vägen hem, men sen är det oftast ajöss med den slangen.
Vafan var det mer?...
Jo! Använd en slang som har samma diameter som ditt däck. DVS om du har 2.1 däck så skall slangen vara 2.0 eller allra helst 2.1 . Detta för att slangen inte skall töjja sig så förbannat i däcket när du pumpar. Laglappen töjjer sig nämligen INTE och då lixom sliter man av lappen och den börjar läcka.
Kör så det ryker
Stalle
Ang punka:
Jag får mina punkalagningar att sitta. Först och främst så använder jag riktiga gamla Old school laglappar. Du vet sånna där i en lite gul plastlåda där det ligger typ sex laglappar med alufolie på baksidan, sandpapper, en tub solution, en gammal kärringcykelventil med gummi på. En så låda skall du ha, inte nå Park-tools självhäftande.
Börja med att sandpappra som fan. Du skall få fram en riktigt svart rågummiyta. Sandpappra bra mycket större yta än vad lappen är. För mig tar varje hål ca fem min att sandpappra. Det är här de flesta gör fel tror jag.
Sen så smetar du på solution och det skall smetas ganska rejält.
Sen måste det torka, minst tio minuter. Solutionen skall vara torr, riktigt torr. Jag har pratat med cykelmekar som har sandpapprat och smetat på solution på kvällen och sen låtit slangarna hänga över natten för att torka.
När solutionen har torkat är det bara att smacka på lappen. Jag brukar "gnugga" fast den med tummarna.
Sen brukar jag vänta med montera slangen på en halvtimma så skiten sätter sig lixom.
Som du hör så tar det här ganska lång tid att fixa så man ser till att ha med sig åtminståne en reservslang så man slipper göra allt det här ute i busken.
Sen har jag åxå med mig sånna där självhäftande punka lappar ifall jag skulle få mer än en punka. Då brukar jag smacka dit en sån och den brukar hålla hela vägen hem, men sen är det oftast ajöss med den slangen.
Vafan var det mer?...
Jo! Använd en slang som har samma diameter som ditt däck. DVS om du har 2.1 däck så skall slangen vara 2.0 eller allra helst 2.1 . Detta för att slangen inte skall töjja sig så förbannat i däcket när du pumpar. Laglappen töjjer sig nämligen INTE och då lixom sliter man av lappen och den börjar läcka.
Kör så det ryker
Stalle
det är väl gott och väl men...
Som det verkar går det inte att få tag i långa bilventiler helt enkelt, suck... Vill ju undvika adaptrar och annat elände, för det blir så knepigt att mäta lufttrycket i slangen då.
Som det verkar går det inte att få tag i långa bilventiler helt enkelt, suck... Vill ju undvika adaptrar och annat elände, för det blir så knepigt att mäta lufttrycket i slangen då.
mördarsnigel; sa:Har kollat överallt på nätet där jag kommit åt, har frågat alla cyklehandlare hela vägen ner till Hamburg och ingen har hört talas om en dylik tingest! Om någon till äventyrs har skymtat något liknande, svara på detta!
Troligen har du redan kollat detta i så fall men för säkerhets skull... Ur Cyklotekets katalog "Continetal supersonic 79:- (Bladder om lätt vikt jag inte tar med) Finns till racer, triathlon óch MTB samt att den går att få med extra lång ventil. Vikt: 50 gr för 28". Lång ventil 89:-" Förmodligen är det väl bara med racerventil (det är ju världens sämsta affär ;-) enligt Stalle) men det kan ju vara värt att kolla i alla fall. Att gå över till racerventil verkar bra, har tänkt göra det men inte varit på ngn butik med ventilräddare när jag behövt... Dessutom är det väl lite svårare att få tag i slang på vanliga cykelaffärrer för MTB med racerventil. Är heller inte sugen att langa upp 89:- för en slang med lång ventil... Är det så stor skillnad på om man har en lättare slang än en vanlig 50:- slang som jag brukar ha? Jag skulle iofs kunna tänka mig att betala mer för slang om de klarade punka bättre...
Vad gäller punkalagning är det nog mitt bristande tålamod som gjort att jag inte väntat tillräckligt länge som satt gränserna tror jag.
/Andreas
Lufttryck och UST
Jag har inte haft några som helst problem med att mäta lufttryck, inte med något av de system som jag beskrev.
Men det låter som om du helt enkelt får köpa nya hjul.
Köt UST så slipper du problemet med punkor åxå.
Men nu verkade det ju finnas långa ventiler på Cykloteket. De kanske inte är så dåliga ändå... ;-)
Stalle
Jag har inte haft några som helst problem med att mäta lufttryck, inte med något av de system som jag beskrev.
Men det låter som om du helt enkelt får köpa nya hjul.
Köt UST så slipper du problemet med punkor åxå.
Men nu verkade det ju finnas långa ventiler på Cykloteket. De kanske inte är så dåliga ändå... ;-)
Stalle
cykloteket
89 spänn, ja det verkar stämma in på de invändningar folk har om cykloteket, det kostar dubbelt så mycket... Ser inte nån fördel med prestaventil för min del, schraeder är smidigt när man är ute på långtur. Jag antar att jag får bita i det sura äpplet och krypa till korset där jag kastat yxan i sjön till ingen nytta. *vänder stegen mot Cykloteket*
89 spänn, ja det verkar stämma in på de invändningar folk har om cykloteket, det kostar dubbelt så mycket... Ser inte nån fördel med prestaventil för min del, schraeder är smidigt när man är ute på långtur. Jag antar att jag får bita i det sura äpplet och krypa till korset där jag kastat yxan i sjön till ingen nytta. *vänder stegen mot Cykloteket*
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg