Ventil adapter.

Hej!
Alla dumma frågor kommer från mig, men sitter man med okunskap så gör man.
Jag undrar lite över ventiladaptrar som jag använder på min cykel.
Har en slags jättesmal ventil för sportcyklar, så jag måste använda en adapter när jag pumpar däcket.

Fungerar PSI mätaren som den ska, även om det är en adapter?

Tack för alla trevliga svar som jag får!!

Det är jag helt övertygad om. Även om pumpen passar direkt så brukar det inte vara något som trycker ner ventilpinnen som det är på "billuftfyllarna". Racerventilen går så lätt så det enda felet borde vara det minimala extra tryck som krävs för att ventilen ska öpnna. Det märks inte på min Biltema-manometer i alla fall!

Prestaventil har du. En egen bra pump, med manometer och fotstöd är vad alla cyklister behöver ha. Köp en i en racerbutik, det lönar sig i längden. Det tryck du får på manometern stämmer men hurpass bra är din manometer?

Go tur

Finns 2 olika adapters

Det finns 2 olika att köpa för 10-20 kr st.

Den ena är till vanlig pump och den andra passar bilventil vilket är kanon då man pumpar på macken, man ser trycket direkt. Om deras kompressor orkar pumpa till önskat tryck vill säga.

Stiffe

Jag använder fortfarande efter 26 år min ”Pnutter”. Pnutter var ett registrerat varumärke (Pneumatisk mutter) när den kom 1981 eller kanske 1982. Vilka oväsentligheter man kommer ihåg. :)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9622

pnutter.jpg

Men numera finns det ventiladaptersatser på ICA Maxi och Coop Forum för sådär 25-30 SEK. Det märkliga tycker jag är dessa ventiladaptersatser inte finns på Clas O, inte på Biltema, inte på Cykelringen, och inte heller på OK (de ställen jag kollat).

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg