Vem inspekterar & river broar i fjällvärlden?

Var ute i Arjeplogsfjällen tidigare i veckan (vid Guijaure) och råkade på två stora bål längs leden jag gick. Det visade sig vara två broar som rivits och eldades upp, just den dagen jag skulle passera där.
Såg även en helikopter som stannade till precis över en broförsedd jokk innan den flög vidare. Bron där hade rasat ner i jokken. Misstänker att det var samma personer som varit vid de andra broarna, de var väl ute och inspekterade antar jag...?

Men så uppstod då frågan, vilka är det som kontrollerar broar ute i fjällvärlden? Och tydligen bränner upp de som är undermåliga? Leden jag gick är markerad, men ingår inte i något större ledsystem och verkar inte heller vara alltför välbesökt.

Någon som vet?

Ja du..
Är det inte så att Länsstyrelsen eller en närliggande sameby sköter sånt? gäller kanske inte alla fjäll men det lär ju inte vara vägverket..

Håller med om att det nog är länsstyrelsen som har det ansvaret, men att kunna lägga ut det löpande underhållet och övervakningen på samebyar och andra privata aktörer som markägare.
Att bränna bron är i mitt tycke ett bättre sätt att hindra folk från att gå över en livsfarlig bro än att sätta upp en skyllt om att den är livsfarlig och inte får beträdas (har gjort det själv och trampat igenom med ena foten...) Sedan får de ju fixa en alternativ övergång, alla vattendrag är inte vadningsbara!

Vad jag blir DJÄVLIGT förbannad på är de asen som tar spänger som går över sankmark och använder dessa till att elda med! De personerna borde tryckas ner i mossan så att vi andra kan gå torrskodda över som det var tänkt.

avslutad210712

Gäst
I Norrbotten är det som redan nämts Länsstyrelsen som har ansvar för broarna.

Låter ju rimligt förstås, att Länsstyrelserna har ansvaret. Att de lägger ner resurser på att hålla efter såna småleder som den jag gick på är ju hedervärt. Både tillgänglighet och säkerhet ökar med väl underhållna ledsystem med bra broar där det behövs.
Förmodligen var väl broarna de brände fallfärdiga, men det kändes lustigt ändå att de tog bort dem just den dag jag gick där. Ingen större katastrof i detta fallet dock, båda jokkarna var lättvadade även för en nybörjare som mig.

Samma fundering.

Hej. Jag undrade också över liknande, när jag i somras gick Mattilaleden i Värmland. Så länge vi följde det som heter Finnskogleden längs Norska gränsen var allt frid och fröjd, men när det var dags att lämna denna för att fortsätta Mattilaleden kom problemen. Många och långa avsnitt var leden obefintlig. Vi fick stundtalt trycka oss igenom riktigt tät sly och med jämna mellanrumm och med lite tur kunde man se någon stolpe med små ledfärgsrester kvar så man viste att man fortfarande följde en led. På andra ställen var det kalhyggen och inte bara nya utan en del med några år på nacken och över de flesta av dessa var det i stort sett omöjligt att veta om man följde någon led eller inte, för det var oframkommligt och jättelångt mellan de minimala avskavda gamla färgrester som med tur kunde ses för att veta att man fortfarande följde en led.
Visst det kan vara en viss tjusning att ha lite utmaning att orientera, men så länge det heter att det är en vandringsled, som finns på kartan och dessutom har ett namn vore det bra med ett minimum av underhåll.
Ubbe

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg