Vem är Friluftsmänniska ?

Definitioner är svårt men för mig är förhållandet till naturen viktigare än vad man gör i den - det är mer en känsla av att trivas i det fria med alla lukter, ljud och allt som hör till. Storm och regn kan t.ex. vara oerhört mäktigt och imponerande i yttre kustbandet även om det känns lite obehagligt. Vetskapen att det finns djur och fåglar som klarar av att leva under dessa förhållanden gör att man blir ganska ödmjuk inför det man upplever.
Jag tror att friluftsmänniskor tar in naturen och låter den berika livet oavsett om man t.ex. tältar, vandrar på mer eller mindre spektakulära platser eller inte.

Friluftsmänniskan vistas i naturen och njuter av att vara i den, utan några som helst krav eller etiketter på vad man gör.

Mulleskolan är ett lysande exempel på unga friluftsmänniskor

Friluftsmänniskan vistas i naturen och njuter av att vara i den, utan några som helst krav eller etiketter på vad man gör.

Det där tycker jag var en passande beskrivning.

Själv tycker om att bara gå ut en bit i en mysig skog, sätta mig ner, göra upp en eld, och sen bara sitta där tills det är dags att sova. Sen in i tältet.

Hemskt avkopplande =)

...

Jag vistas ute i naturen kanske 150 dagar per år ofta som jägare/fiskare, scoutledare...jag har kanske max 10 nätter i tält ...klättrar aldrig i berg....dyker inte med tuber.

....

Inte 30+ tältnätter......Hmmm.....check
Inte berg.....Nähänä....check
Inte sportdykare .....Inte fridykare heller?...check

Nä, tyvärr kan inte Friluftslivets kvalitetsråd utfärda legitimation som "friluftsmänniska" till dig. Du är välkommen att ansöka igen nästa år. Då ser vi helst att du i din ansökan har en bifogad styrkt meritförteckning på minst ett berg över 2000 meter, minst ett provdyk med tuber och gärna uppåt 10% av årets nätter i tält. 5% är ett absolut minimum. Annars är jag rädd att det blir avslag igen. Vi måste hålla på stadgarna.

Seriöst. En friluftsmänniska är en som gillar att vistas i naturen i någon form längre än bara en träningsrunda. Och gör det hyfsat frekvent. Man har förmåga att göra det bekvämt för sig att vara ute minst hela dagen. Håller sig torr, varm och mätt. Man trivs ute och vistas med minimal skada på naturen. Sedan hur många dagar eller vilken aktivitet man sysslar med ute är ingen direkt måttstock. Känner man sig som en friluftsmänniska, så är man nog det också.

Sen kan man vara något i större eller mindre grad. Men är man bara ute för sin egen skull spelar det endast en personlig roll.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg