Veka vrister

Jag har precis flyttat till ny ort och hus med närhet till motionsspår såg jag på kartan. Igår fick jag för första gången möjlighet att ta en joggingrunda på dessa motionsspår och då gick det upp för mig att det var i huvudsak enbart för längdskidåkning, d.v.s uthuggna gator i skogen utan några egentliga stigar att springa på.

I och för sig rätt spännande omväxling från asfaltstuggandet i Stockholm men rätt snart började jag få ont i vristerna och det kändes som om jag sprang och småvrickade dem hela tiden. Det verkar som om mina vrister är för spinkiga och som gjorda för att löpa på fint, slätt underlag och inte riktigt klarar av när det är alltför ojämnt underlag.

Nu undrar jag om det är någon som har bra tips på hur man kan träna upp stabiliteten och styrkan i vristerna.
 
Mitt förslag är att du fortsätter springa på ditt nya motionsspår, men att du inte springer så långt i början.
Du kommer ganska snart ha byggt upp dina balansmuskler. Men tänk bara på att senor och leder inte stärks i samma takt som dina muskler ökar, så ta det lite lugnt i början.

Säkert jättebra att träna på en balansplatta, men dina senor kommer inte att stärkas på samma sätt som när man springer.

Lycka till!!

//Gustav\\
 
Delar föregående talares uppfattning om att man bör gradvis öka dosen då senor och fästen inte stärks lika snabbt som man arbetar upp muskelstyrkan.
Däremot är balansplatta utan att titta på fötterna 5-10 min 2-3 gånger dagligen värdefullt för jag tror att orsaken till dina "småvrickningar" är följande:
I stort sett all muskulatur som "sitter fast" i skelettet finns små sträckreceptorer som blixtsnabbt känner av förändringr i muskulaturens sträckning och via reflexbågar till mer centrala nivåer i samspel med synintryck och balansorgan korrigerar ev felställningar utan att man själv är medveten om det. Därav flyter tex löpningen på ojämt underlag perfekt trots att man inte tittar på fötterna. Denna reflexbågar kan till viss del tränas upp, därav att man kan träna sin balans! Gå framåt och bakåt på en smal halvrund planka med blicken framåt är också kanon :)
Hmm.. lite långt svar kanske.. Hoppas det det kan vara till någon hjälp!
 
Terrängskor?

Skorna kan ha betydelse. Vissa skor har jättebred häl som känns väldigt stabil på slätt underlag. En sån sko vrider din fot om du trampar med kanten av sulan på t.ex. en rot. Vissa skor har även en mycket tjock sula i hälen. Det ska ge bra dämpning, men i terräng blir det som platåskor, man både vrickar sig lätt och tvingas springa med tung hälisättning => inte bra. Bra terängskor har låga hälar som inte ger för mycket stöd. Jag är väldigt nöjd med New Balance, men jag tror att andra märken har liknade.

Men som sagt, träning i små doser är bra. Se till att inte springa vidare om du vrickar dig ordentligt bara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S Johansson Starkare vrister Träning och hälsa 8

Liknande trådar