Men tala inte om den hemligheten för elitidrottarna, de forsätter ihärdigt att gå på kolhydrater som bränsle.
Jasså? Vilka elitidrottare då? Var ganska länge sen de flesta långdistansutövare gav upp myten om kolhydrater. Kolhydratens överlägsenhet härstammar från en svensk undersökning från 70-talet (från karolinska om jag inte missminner mig), försöket pågick under 7 dagar och sen extrapolerade man det resultatet att gälla generellt. Naturligtvis så köpte inte alla det. Redan då fick försöket kritik. Idrottrörelsen i sverige köpte det med hull och hår, givetvis. Som junior fick jag t.ex. häftet uppladdningen i handen, sponsrat av axa (har jag för mig), som ägs av lantmännen. Häftets slutsats var självklar, man ska alltid trycka i sig kolhydrater, det är ju det bästa för idrottsmän. Vilket resten av världen skrattade åt.
Läser du idottsnutritionsböcker från andra länder än sverige så är kolhydratens roll inte lika självklar. De flesta moderna sådana böcker framhåller behovet av att kunna förbränna fett (som man kan träna upp) glykogenet räcker bara i 90 minuter (cirka) och att medföra mer kolhydrater är inte alltid en bra lösning. Kolla på tour de france cyklisterna idag t.ex., äter de bara kolhydrater? Nej, snarare 30-30-40. Inte för att det är relevant för en fjällvandrare som förmodligen förbrukar mer fett än högpresterande idrottsmän.
Försök hitta en långdistansidrottsman idag som tävlar på hyffsat hög nivå som
inte har en stor del fett i sin kost. Försök att hitta en coach eller bok som
inte rekommenderar ett högt fett intag för långdistansatleter.
Läs gärna Coltings lysande artiklar i runners world eller på hans hemsida, eller intervjuerna med honom på kostdoktorn. Hans disciplin (triathlon) är ett exempel på idrottare som är snabba att ta till sig nya rön och trender och de flesta som sysslar med det har ett högt (relativt en 'normal' person) fettintag.
Fett är inget farligt och är också ett högkvalitativt bränsle. Speciellt för fjällvandring. Sen är det iofs inget mirakelämne heller, och att äta mer fett löser inga överviktsprobler per automatik (à la Annika Dahlkvist). Men kolhydrater är på intet sätt bättre.