Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vectorkarta
- Trådstartare chuck
- Start datum
Jag provar just nu. Intresserar mig att göra egna sjökort, men det tar TIIIIIIDDD att vektorisera kan jag nog säga. Först konverterade jag en .KAP fil till TIFF, sen klippte jag ut den delen i mitt bildbehandlingsprogram som jag vill använda för vektorisering. Därefter använder jag MAPWEL och tar bit för bit. Roligast vore ju om vi vore ett team som kunde dela upp arbetsuppgifterna med att vektorisera kartor och göra sjökort för varandra. Jag vill vektorisera Västkusten vid Bohuslän.
De flesta högskolor och universitet har ett avtal med Lantmäteriet om tillgång till digitala kartor. Om programmet är vettigt borde man kunna importera "riktiga" kartors vektordata (som man tankar ner i närmsta högskolebibliotek) och sen bara dänga över till sin GPS.
Ska man vektorisera för hand lär kartunderlaget bli inaktuellt innan man är klar
Ska man vektorisera för hand lär kartunderlaget bli inaktuellt innan man är klar
Inte nödvändigtvis. Den som är van gör sådant ganska snabbt. OCAD är ett motsvarande program, avsett för att rita orienteringskartor. Där kan man också ta något befintligt, som ett grundmaterial, och sedan digitaliserar man ovanpå det man har.
Grunden är ofta någon form av befintlig karta. Finns den bara på papper, film etc., är det inte mycket att välja på. Det tar några dagar att lägga in en karta, men inte hinner världen ändra sig så mycket att den är inaktuell innan man blir klar.
Anders
Grunden är ofta någon form av befintlig karta. Finns den bara på papper, film etc., är det inte mycket att välja på. Det tar några dagar att lägga in en karta, men inte hinner världen ändra sig så mycket att den är inaktuell innan man blir klar.
Anders
Vore inte dumt alls. Speciellt om man exempelvis scannar ett sjökort, borde det gå att automatfylla sjöarna, exempelvis.
Förslag till programmets pappa?
Anders
Förslag till programmets pappa?
Anders
Men allvarligt, känns det inte lite som att gå över ån efter vatten? Kartorna är ju vektoriserade i original.
Fast jag kan ju förstå att man kanske inte orkar vänta på att konsumentprodukterna ska komma ifatt verkligheten. Köp ni och bekosta utvecklingen, så väntar jag tills det finns vettiga grejer.
Fast jag kan ju förstå att man kanske inte orkar vänta på att konsumentprodukterna ska komma ifatt verkligheten. Köp ni och bekosta utvecklingen, så väntar jag tills det finns vettiga grejer.
Det beror ju på vad det är för kartor. Tar du en äldre orienteringskarta, exemplevis, så är den inte alls vektoriserad från början. Den är ritad, för hand, på film, som sen använts att göra tryckplåtar av.
För digitaliserade kartor är det självklart att det vore smidigast att bara slänga dem genom något passande filter, som gör dem begripliga för målplattformen.
Anders
För digitaliserade kartor är det självklart att det vore smidigast att bara slänga dem genom något passande filter, som gör dem begripliga för målplattformen.
Anders
Vore smutt om den kunde öppna typ EPS eller WMF eller annat färdigt vectorformat. Man kan då vektorisera med varierande resultat i bl.a. CorelTrace eller Adobe Streamline.
Vektorisering???
Ursäkta att jag snor tråden här lite men...
Jag är rätt grön på det här med GPS. Vad menar ni med vektorisering nu när ni nämner det?
Om jag förstår av skrivandet här ovan så fattar jag det som att man "ritar av" en karta. Eller hajjar jag inget alls?
Tack på förhand!
Stalle
Ursäkta att jag snor tråden här lite men...
Jag är rätt grön på det här med GPS. Vad menar ni med vektorisering nu när ni nämner det?
Om jag förstår av skrivandet här ovan så fattar jag det som att man "ritar av" en karta. Eller hajjar jag inget alls?
Tack på förhand!
Stalle
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg