Veckoryggsäck för foto & dator

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta någon passande ryggsäck till min hobby.

Just nu har jag en vanlig ryggsäck på ca 24 liter (http://www.portigo.se/) där det får plats bärbar dator, systemkamera med ett normalobjektiv, minnen, batterier, kablar, laddare och lite papper, i det stora facket ligger systemkameran längst ner och om man lägger i lite kläder där som en tröja eller så så är det ett mjukt skydd för kameran men det går inte att fylla ryggsäcken med så mycket mer än det och jag skulle vilja få plats med lite mer kläder i ryggsäcken så jag behöver inget specialutrymme för kameran men däremot skulle jag vilja ha ett vadderat fack för min bärbara dator med 15 tums skärm (IBM Thinkpad) och sen får det gärna finnas ett extra fack för småprylar, ett för kablar och ett stort för kameran och kläder.

Ryggsäcken ska helst inte vara för stor, jag är ca 180cm lång så en höjd på ca 50cm, 30-35cm bredd och 15-20cm djup tycker jag är bra.
Jag vill gärna att ryggsäcken har nätfickor på båda eller ena sidan för tex. en vattenflaska eller colaflaska och att den på något sätt har hållare för stativ i mitten där bak, inbyggt regnskydd kan också vara bra att ha.

Jag ska inte gå runt i fjällen med den utan jag ska mest gå runt i olika städer och fotografera i flera timmar per dag och det är ganska viktigt att jag får plats med det som behövs på ryggen och att det inte gör alltför ont i ryggen.

Jag har kollat lite på Fjällräven och Haglöfs men det finns inga bilder på insidan på någon ryggsäck så det är omöjligt att veta hur många fack dom har och hur det ser ut på insidan så om någon vet någon passande ryggsäck eller vet var det finns bilder på insidan så får ni gärna hjälpa mig med det.

Tack så mycket!
[Ändrat av aik_putte 2006-12-28 kl 14:11]

Kanske den här passar:
http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=5&prod=1896&cat=63&viewAll=False

Mountain Hardwear Enterprise under Daypacks ifall inte länken funkar. Den är på 31 liter och gav mkt gediget intryck när jag tittade på den i en affär.

Köpte själv en Bergans Backcountry Guide (32 l) till slut eftersom jag ville ha en rygga mer till friluft. Dock funkar den utmärkt till dator som jag har i eget neopren-fodral. Mkt nöjd med säcken. Finns också i 40 och 50 liters version (heter då Alpine Guide). Har bra fästen och det jag gillar på Backcountry Guide är att man öppnar till stora facket bakpå säcken (suveränt om man fäst utrustning på framsidan) och det är lätt att få överblick på innehållet.

Tack för länkarna, den första såg ganska bra ut och var ganska lätt men det är ganska svårt att se hur det ser ut inuti, vet du om det finns nån svensk sida eller butik mer den?

Den som du har såg också bra ut och den hade hållare för stativ (skidor egentligen), hur ser det ut inuti det stora facket och så? den lilla bilden som fanns var ganska svår att se på

Jag är också smått intresserad av en ny datorrygga. Min förra blev stulen från jobbet (utan datorn som tur var). Jag tycker Dakine, http://www.dakine.com, har ett par intressanta ryggor med din beskrivning. Dakine 101 är den mest kända. En fördel är den separata öppningen för datorn. Sedan har de några modeller med inbyggt kylfack, inte klockrent så här års men det kommer väl en sommar snart...

Jag använder en McKinley Impact 28 från Intersport som stadsryggsäck. Den har:
- mindre vadderad ficka med bilxtlås längst upp, avsedd för CD-spelare men jag brukar ha batterier, mobilladdare mm där
- mobiltelefonficka upptill på ena sidan
- stort fack med en ficka baktill, facket stängs med dragkedja med dubbla glidskor, i facket finns även hållare för vattenflaska
-nätfickor på båda sidorna
-regnskydd i ficka på undersidan närmast ryggen
-extra nätficka i en ficka nedtill på framsidan, kan tas fram och spännas utanpå säcken, antagligen avsedd för cykelhjälm men det går ju bra att lägga annat i den också
- mindre fack framtill även det med dragkedja med dubbla glidskor, i facket finns:
--ficka nedtill med dragkedja över hela bredden
--ficka med dragkedja i storlek som passar t.ex. minneskort
--två öppna fickor i samma storlek
--tre pennhållare
--fastsytt band med karbinhake

Säcken har vadderade axelremmar med bröstrem samt midjebälte. Det som saknas av dina önskemål är något att spänna fast stativ med.

Eärendil; sa:
Jag är också smått intresserad av en ny datorrygga. Min förra blev stulen från jobbet (utan datorn som tur var). Jag tycker Dakine, http://www.dakine.com, har ett par intressanta ryggor med din beskrivning. Dakine 101 är den mest kända. En fördel är den separata öppningen för datorn. Sedan har de några modeller med inbyggt kylfack, inte klockrent så här års men det kommer väl en sommar snart...

101:an var faktiskt riktigt bra och häftig med många fack, det som inte var så bra var att det finns ingenstans att sätta ett stativ och sen återstår frågan hur mycket kläder och kamera som får plats i det stora facket.

haraldn; sa:
Jag använder en McKinley Impact 28 från Intersport som stadsryggsäck. Den har:
- mindre vadderad ficka med bilxtlås längst upp, avsedd för CD-spelare men jag brukar ha batterier, mobilladdare mm där
- mobiltelefonficka upptill på ena sidan
- stort fack med en ficka baktill, facket stängs med dragkedja med dubbla glidskor, i facket finns även hållare för vattenflaska
-nätfickor på båda sidorna
-regnskydd i ficka på undersidan närmast ryggen
-extra nätficka i en ficka nedtill på framsidan, kan tas fram och spännas utanpå säcken, antagligen avsedd för cykelhjälm men det går ju bra att lägga annat i den också
- mindre fack framtill även det med dragkedja med dubbla glidskor, i facket finns:
--ficka nedtill med dragkedja över hela bredden
--ficka med dragkedja i storlek som passar t.ex. minneskort
--två öppna fickor i samma storlek
--tre pennhållare
--fastsytt band med karbinhake

Säcken har vadderade axelremmar med bröstrem samt midjebälte. Det som saknas av dina önskemål är något att spänna fast stativ med.

Den var inte så djup heller så jag vet inte om det jag vill ha där i får plats riktigt och 28 liter kanske är för lite.

En bra rygga till det mesta

Jag delar inte ditt intresse för fotografering men sökte för ett tag sedan en bra rygga för dagsturer och för datorn när jag cyklar.

Valet föll på Bergans Back Country guide 32 liters. Skall väl i ärlighetens namn sägas att jag mycket förtjust i Bergans ryggsäckar då jag tycker att de blir bättre ju tyngre last man slänger i dem.

Ryggsäcken har två dolda sidofickor där dryck eller kanske tom m objektiv går in (vad vet jag). Utanpå ryggsäcken finns två fickor för stegjärn och dylikt vilket borde funka på stativ (hål i botten så att säga). Ryggsäcken kan bära skidor på sidan och mittpå och där finns en extra rem för att hålla ihop dem.

Det finns även en bälgficka för spade, och lavinsond som med toppöppning.

I ryggsäcken finns ett stort fack (öppning bakifrån med en liten toppöppning) där det finns en fick för vätskesystem och två andra fickor i nät.

På axelremmen finns en liten fast fick för mobil/gps. Bröstremmens fäste har även integrerad visselpipa.

För min dators skydd har jag köpt till en neoprenväska som skyddar den mot annat som finns i ryggsäcken.

Jag tycker att ryggsäcken är väl värd en titt och på norska sidor har den blivit utvald till en av de bästa ickespecialgjorda kameraryggsäckarna.

Lycka till/ Nicke
Ps det finns en kortare recension av ryggan under tråden hur många ryggsäckar behöver man Ds

Re: En bra rygga till det mesta

Hundföraren; sa:
Jag delar inte ditt intresse för fotografering men sökte för ett tag sedan en bra rygga för dagsturer och för datorn när jag cyklar.

Valet föll på Bergans Back Country guide 32 liters. Skall väl i ärlighetens namn sägas att jag mycket förtjust i Bergans ryggsäckar då jag tycker att de blir bättre ju tyngre last man slänger i dem.

Ryggsäcken har två dolda sidofickor där dryck eller kanske tom m objektiv går in (vad vet jag). Utanpå ryggsäcken finns två fickor för stegjärn och dylikt vilket borde funka på stativ (hål i botten så att säga). Ryggsäcken kan bära skidor på sidan och mittpå och där finns en extra rem för att hålla ihop dem.

Det finns även en bälgficka för spade, och lavinsond som med toppöppning.

I ryggsäcken finns ett stort fack (öppning bakifrån med en liten toppöppning) där det finns en fick för vätskesystem och två andra fickor i nät.

På axelremmen finns en liten fast fick för mobil/gps. Bröstremmens fäste har även integrerad visselpipa.

För min dators skydd har jag köpt till en neoprenväska som skyddar den mot annat som finns i ryggsäcken.

Jag tycker att ryggsäcken är väl värd en titt och på norska sidor har den blivit utvald till en av de bästa ickespecialgjorda kameraryggsäckarna.

Lycka till/ Nicke
Ps det finns en kortare recension av ryggan under tråden hur många ryggsäckar behöver man Ds

Den verkar ju väldigt bra, hur mycket kläder får det plats i den om man har datorn i?
Vet du var det finns några mått på den och kanske lite fler bilder?

dave1; sa:
Personligen har jag sneglat lite på National Geographics fotoryggor som finns i en medium och en large version. (Samt axelväska) De har lite retro "stuk" och ska enligt uppgift vara välgjorda.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700149

Lowepro och Crumpler har ju också fina kameraryggor i olika storlekar.
http://www.crumplerbags.com/Cart/index.php?catId=22
http://www.lowepro.com/

Problemet är att det ska få plats kläder också och det verkar det inte göra i dom.

Hej!
kolla lowepro computrekker!
jag har själv en sån men utan fack för dator.
den har funkar riktigt bra.
min har vart med i regnskogar, på vandring i hamalaya och en hel del städer. jag fattar inte att den fortfarande håller ihop.... har använt min i minst fem år nu...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg