Vaxborttagnings medel

Hej!

Efter att gjort skidservice (slipat kanterna, fixat skador i belaget) maste man ju rengöra belaget. Har läst i skidtidningar att man skall använda vaxborttagnings-medel till detta. Kollade i affären efter ett sadant och de kostar ju skjortan!! 100kr för 180ml. Maste finnas ett annat sätt att göra rent belaget. Duger vanligt rengöringsmedel? Nagon som vet?
Vad är vax borttagnings-medlets fördelar? Har tidigare använt endast en lätt fuktad trasa för att göra rent med.

/stefan

Inget alls

JAg har av nån "expert fått rådet att sånt medel bara torkar uut och han säger att man bara ska torka av med trasa med vatten.
JAg har gjort så ett år eller så nu och det verkar funka bra.

Rengörning av skidor

Jag brukar dra på ett lager vax som jag direkt sicklar bort. Vaxbortagningsmedel fungerar säkert också, men det är som sagt dyrt. Det som torkar ut skidan är däremot något som heter Vallaväck och det används till fästvalla.

Jag tycker att det är viktigare att skydda sina alpin eller telemarksskidor än att ha superglid. Så jag rekommenderar inte vaxborttagningsmedel. Går man över på längdskidor är det förstås en annan sak. Iofs så kör jag inte med sånt medel på mina längdskidor heller. Men om man är riktigt seriös kanske det har betydelse.

/Jonas U

OK - Bensinstarionen

Säljer vallaborttagningsmedel för mycket bättre pris, exakt vad vet jag inte men billigt var det.

Jag håller med om att det inte är särskillt viktigt att ta bort gammal valla på telisskidorna. vill man göra detta men inte använda lösningsmedel går det att sikla bort det mesta, sedan ta en trasa/papper och stryka på det. Då lossnar vallan från belaget och hamnar i trasan/pappret.

Hepp

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rodluvan UCPA, Offpist vs. Medel-avancerad?! Telemark 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg