Vaude Power Lizard mm

Nuläge:
Jag köpte för ett tag sedan ett Vaude Power Lizard 1-2 (utgående, rätt billigt) för att ha om jag är själv eller t ex med åttaåringen. Ännu bara provat i trädgården, men jag är nöjd med det så långt...
Nu blev det planerat en enklare Abiskoresa för mig och 15-åringen (gå in i Kårsavagge etc?) och funderade på att använda det även till detta. Funkar nog, men rätt trångt var det vid provsovning. Bara lite packning får plats vid fötterna, dock ej två större ryggsäckar. Inte i miniabsiden heller. Funkar till kängorna.
Jag ångrar lite att jag inte köpte PL 2-3 istället som har ett mkt generöst innertält för två, men fortfarande inte mycket till absid. Har nu beställt hem även detta utgående, men inte öppnat kartongen än. Väger 1,4 kg vilket så klart lockar.

Bakgrund:
Jag är van vid lättare dagsturer i fjällen, men har aldrig tältat där. Dags nu då förhoppningsvis. Försökt läsa på i alla trådar. Har koll på utbudet hos Hilleberg, Helsport, Fjällräven och Bergans och Vaude, men det kan ju finnas andra.
Vikten är viktig. Bekväm av mig. Hatar mygg. Lite av säkerhetsnarkoman. Är en hyfsat kort familj, själv är jag 1,66.
Är lite sugen på Hilleberg, t ex Nallo 2 GT.
Äger förutom PL 1-2 ett Bergans Kompakt 4 på 3,7 kg och ett North Face Stormbreak 2 för användning på campingplatser etc. Har också en DD-Tarp Superlight på ca 450 G som använts i fjällen på dagsturer (med vandringsstav) enligt modellen som ser ut som ett tält med spets.

Frågor om PL:
1. Har någon testat 2-3 varianten? Större=>sämre i vinden eller? Silnylonen töjer sig ännu mer vid väta?
2. Hur dåliga är Yunanstängerna jmf m DAC Featherlite som det är på de nya ödlorna? (Verkar vara största skillnaden i updaten+viss ventilationsförbättring.) Borde man välja det nya trots 2000kr dyrare?
3. Övriga tankar och erfarenheter runt PL-tälten? Hur nöjda är ni som provat? Får varierande omdömen på t ex utländska sidor.

Allmänna tältfrågor:
A. Fördelar mindre innertält+ generös absid vs större innertält+miniabsid?
B. Om man nu skulle välja att ta med 1-2:an i fjällen, kan man ha packningen utanför? Hur? Använda tarpen till detta?

Har ej koll på dina andra frågor men gällande packningen utanför så har vi tidigare då vi haft tält utan absid köpt den minsta presenningen på typ Rusta - tror den väger 180 g - och lagt den över ryggsäckarna och sen vikt in kanterna under.

Detta till trots är det dock bekvämare med absid.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Har inte tältet ifråga, men än större absid är ju guld värd vid regn.
Kunna gå in en i taget och ta av sig kläderna är rätt bekvämt.
Sedan å laga lite mat där i absiden när regnet öser ner gör ju inte saken sämre :)
Själv har jag Namatj GT med myggnätet i dörren vilket är kanon även en fin dag då man sitter myggsäkert innanför och lagar käk men kan se ut.

Tog nu upp 2-3 tältet ur kartongen. Läser på gaveln av förpackningen. Är tydligen det nya jag har fått! Har DAC-stänger. Mått och artikelnr stämmer med infon på Vaudes hemsida. 2000kr billigare än t ex Outnorth så jag tog nog för givet att detta var ett utgående. (Köpt på Climbing247, vad det nu är för ställe)
Är det någon som vet om det anses ok att sätta upp tältet inomhus om man sedan vill returnera?

Pl 2-3

Jag och svågern köpte varsitt PL 2-3p nu i vår men har bara hunnit testa dem under snälla förhållanden på lågland än så länge. Vi fick dock gamla varianten med Yunanstängerna. Återstår att se hur de står sig i vind och ruskväder i tuffare terräng, det är ju då man kan avgöra om ett tält är bra eller skit... :)

Lite praktiska erfarenheter kan jag ändå dela med mig av.

Absiden på PL 2-3p är liten, men man kan skjuta in innertältets golv en bit och på så sätt få större absid. Eftersom sovutrymmet är 150 cm kan man med fördel göra detta och ändå ha gott om plats för två personer i innertältet.

Vid matlagning kan man dessutom enkelt kroka av innertältet längst ut mot absiden för att frigöra mer yta och ändå kunna sitta kvar i innertältet och laga maten i absiden. Såklart är det inte ett Hilleberg GT-tält, men det är ju inte heller avsikten :)

Innertältet är dessutom långt så man kan ha (minst) en stor (>90 l) väska i fotändan och ändå sova bekvämt, även jag som är 190 cm...

Tältpinnarna som följer med är ju, som du säkert märkt även med PL 1-2p, under all kritik. De byttes direkt mot "riktiga" pinnar. Även stormlinorna bytte jag ut och satte linsträckare. Det adderar några få gram men ger ett vindsäkrare tält.

Min tanke med tältet är att det är tillräckligt lätt för soloturer, praktiskt för två personer och funkar även för mig, frun och sonen (1,5 år) vid behov.

NI far ursakta att jag kidnappar traden, men jag ville inte gora en ny trad.
Den uppdaterade Power Lizard kommer nu med DAC-stanger dar den tidigare modellen kom med "non-branded" stanger savitt jag kan se. Nu ar min fraga om det gar att kopa 7.5 mm DAC-stanger eller om den nya modellen har stanger i andra dimensioner? Jag provade med en 9 mm-stang, men den var alltfor stor for att passa taltkrokarna. Jag har endast hittat 9 mm-stanger eller 8.05 mm.
http://www.extremtextil.de/catalog/...e-segment-endpiece-w-insert-8-05mm::1945.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Vaude power lizard sul 2-3p Bo och sova 2
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Heikkinen Vaude Power Odyssee (tält) Bo och sova 0
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
Cruncharn Vaude pump sackkonvertering Bo och sova 2
Silvii Vaude Lizard seamless Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Nordisk Svalbard SI (1) vs Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 1
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
sanoj89 Vaude hogan UL och Taurus UL? Bo och sova 3
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
4g Vaude Taurus Ultralight XP Bo och sova 1
soley tält vaude blue one Bo och sova 0
MultiS VAUDE - Campo Arco 2P Bo och sova 0
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
Lisa A Vaude Norrsken Bo och sova 1
Stillfjord Nån som testat Vaude Odyssee? Bo och sova 2
Patcash Vaude Taurus II Bo och sova 12
zzeezz Vaude Bivi Bo och sova 2
totte Vaude Bivi - tillräckligt för vinterbruk? Bo och sova 5
PierreOdengard Vaude Hogan UL Argon eller inte Argon? Bo och sova 1
Merckx Vaude K2 Bo och sova 2
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
eliasaif Vaude Taurus II Bo och sova 0
henrich Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 7
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
aemolin Vaude Taurus I Bo och sova 2
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
zzeezz Vaude tält? Bo och sova 5
Malindo Vaude Taurus 2? Bo och sova 13
MrZog Vaude Odyssee Bo och sova 0
LOOP32 vaude comfortpad Bo och sova 4
Fibbe Vaude Taurus I alt. Salewa Micra Bo och sova 4
skutt Vaude tält Deneb Bo och sova 8
robato Vaude Space II Bo och sova 2
mamawi VAUDE MARK 2 Bo och sova 1
LOOP32 Vaude Space 2 Bo och sova 0
jjjjy66 Vaude Taurus I Bo och sova 20
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
asalu vaude ferret I Bo och sova 0
duvillno Vaude sovsäckar Bo och sova 2
Jock Scott vaude ferret Bo och sova 3
realout Vaude space II ? Bo och sova 0
perwickström Sovsäck från Vaude ? Bo och sova 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg