Re: hur många liter rynner bagagesäcken?
Swedontour; sa:
Vad är priset på en BOB? Hur många liter rynmmer säcken och är den vattentät? Hur är vägegenskaperna - speciellt utför?
En bob kostar 3995 SEK, inkl moms, på cykelcity
http://www.cykelcity.se/, väger ca 5.1 kg ren plus 1 kg väska, och har en max lastkapacitet på 32 kg.
Jag kan inte säga hur mycket väskan rymmer. Skulle gissa ca 100 liter. Den är 100 procent vattentät. Det är samma stuk som kanotväskor och motsv.
Om du vill veta exakt hur mycket väskan rymmer så skriv en rad till BOB
http://www.bobtrailers.com/trailers/yak.php de brukar besvara frågor vänligt och snabbt.
Vägegenskaperna är alldeles utmärkta. Den följer snällt o direkt efter i bakhjulets spår. Inte minsta problem. De marknadsförs även för singeltrack, off-road, för egen del är jag tveksam. De hör inte hemma på teknisk stig. Möjligen skulle det funka på snäll singletrack om man absolut vill ha bagage med sig.
Det mest intressanta är kanske hur de påverkar hojen och känslan. Den stora fördelen är att man inte har någon vikt på ramen, inget som tynger hojen, den känns alltså i balansmässigt avseende precis som vanligt. Och, styrningen påverkas ej. Parkering är en barnlek, man backar en halvmeter så står ekipaget för sig själv.
Vi har inte märkt några som helst nackdelar utför. Har använt dem två somrar, dels i Klippiga bergen
http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm, dels i Sierra Nevada, ingen www-sida änn, förra året, och har korsat massvis av pass, som högst 3710 m, och vi har inte haft det allra minsta problem. Vi har varit uppe i farter runt 60 kph, håller oss dock helst under 50, finns en rekommendation från tillverkaren att inte åka över 25 mph på BOB; d v s ca 40 kph.
Här är det ytterst en fråga om att balansera olika faktorer, håller man ner farten vid stora descenter blir fälgarna så varma att det uppstår en risk för explosionspunka, släpper man loss och låter bli att bromsa håller de sig svalare, men det riskerar att gå ruskigt fort. I jämförelse med väskor föredrar jag att ha en BOB efter mig. Känns stabilare i höga farter.
— Lutar åt skivbromsar till nästa hojar.
Den kritiska frågan är naturligtvis. Kan en BOB bete sig som en fällkniv. Vi har aldrig märkt minsta tendens till det. Teoretisk skulle naturligvis bakhjulet kunna släppa. I princip krävs det dock att man åker på isgata. Kort sagt: det är inte aktuellt.
BOBar har dock nackdelar. Den viktigaste är att de är bökiga att transportera på flyg, buss och tåg. Vi har träffat folk som har hojat med BOBar i Sydostasien, men för egen del skulle jag tveka att använda BOB på längre resor i Asien. Därmed inte sagt att jag inte skulle ta en BOB på en sådan resa. Men BOBar har inget självklart försteg.
Per