Vattentillgång Besseggen

Hej!
Ni som vandrat Besseggen, hur är det med vattentillgången? Svenska fjällen är ju fulla med jokkar. 🌞

Vad jag minns så passerar man ett par småbäckar och en liten sjö mellan Memurudalen och Bessvattnet (där man kan fylla på flaskan i den bäck, som rinner ut i sjön). Mellan Bessvattnet och Gjendesheim var det torrare, men det handlar ju inte om många timmar. Måste dessutom bero på hur mycket det har regnat.

Senast ändrad:
Hej. Inte svar på din fråga men ett tips är ett vätskesystem från tex Platypus. Jag har en 2 liters och det vattnet räcker lätt en heldag beroende på stigningar och hur mycket ungarna stjäl ur den. Finns på tex Outnoorth för 295:-. Underbart skönt och bekvämt med kallt ❄ vatten från topplocket under dagen.
/ Tom

Min erfarenhet är man fyller på ungefär 2 liter i vätskesystem samt ev. ytterligare 1 liter i två små halvlitersflaskor och det räcker till Bessvattnet. Sedan fyller du upp där och då räcker det gott till Memurbu.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg