Vattentäta packsäckar-erfarenheter

Jag har använt olika 'vattentäta' rullförslutningsbara packsäckar under vandringar, lättare än de avsedda för kanotister, praktiskt under vandringar flera år nu, och även testat dem genom att vända dem ut och in, vattenfylla dem och låta dem hänga bäde fritt och mot en vägg (badrumstest). Jag tycker en 'vattentät' packsäck för vandringar ska klara både regn under lång tid och att ligga pressad mot något blött som ett tält eller en kåta inne i ryggan, vilket nog kräver mer av 'vattentäthet' än bara regn, eller mot blöt botten inne i ryggsäcken. I mitt fall hamnar ofta packåpåsen tryckt mot en blöt kåta i ryggan, och mot en blöt ryggsäcksbotten. Även tålighet mot grenar och sten kan vara en fördel ibland, om man avser att ha packsäcken utanpå ryggan. Mina erfarenheter av olika rullförslutningsbara 'vattentäta' packsäckar:

Tatonka: Gamla grå modellen använde jag i sju år. Så länge var de täta. Efter sju års användning läcker sömmarna i samtliga säckar (badrumstest). Har seamsealat dem. En av säckarnas tyg har börjat suga åt sig vatten när den ligger pressad mot något blött, och fukt tränger till slut igenom. I en annan tränger fukt snabbt igenom. En tredje är fortfarande tät i tyget. De är tunna så jag har använt dem endast inuti ryggan, till sovsäck, ombyte och mat. Sju år är ett ganska gott resultat tycker jag. Tatonkas nya varianter i färglada tunnare tyger är däremot kass. Håller inte måttet. Testade nya oranga säcken läckte igenom en söm i badrumstestet och genom tyget packad i ryggan. Testade nya röda säcken läckte överallt, på alla vis, hängande fritt, mot en vägg och packad i ryggan.

Expeds blå: testad under 2 år har varit helt tät, även i badrumstestet, lika lätt som Tatonkas gamla. Använts inne i ryggan.

Ortliebs halvtjocka röda :testad under 6-7 års höst- och vintervandringar, helt tät. Ortliebs tjocka svarta: testad parallellt av vandrarkamraten, helt tät. Använda både i och utanpå ryggan. Båda täta även i badrumstestet.

Everests, svart grov modell med även kardborestängning:, helt tät. Testad under 10-talet år under skogsvandringar, alla årstider. Denna är så tålig att den kan ligga på toppen av ryggan under vandring genom tät granskog, buskar etc. Tyngst av alla. Fortfarande helt tät även i badrumstestet.

Lundhags svarta. Skräckexemplet som ger distorsioner i det positiva sambandet mellan tålighet och vikt. Tyget känns tryggt, nästan galonkänsla, mjukt, håller sig mjukt även vintertid, inte så tung som Everest men tyngre än Ortlieb. Säcken höll måttet uinder en blöt höstvandring. Senare under vintern var grejer plötsligt fuktiga inne i säcken. Håller man upp den mot ljuset och tittar inne i säcken är det nu en myriad av minihål. Läcker i badrumstestet.

Seal Line, blåa. Ny bekantskap från 2007 och mitt val istället för Tatonkas gamla. Lätta, känns pålitliga och inte supertunna i tyget, har legat både utanpå och inne i ryggan under sommar- och höstvandringar i fjällen och i ryggan under skogsvandringar alla årstider. Känns säkra nog att ha utanpå ryggan även under skogsvandringar om man inte helt bushwackar, sliter sig fram genom snårig skog med vassa grenar. Hittills helt täta, tyget har inte sugit åt sig vatten, täta även i badrumstestet.

Efter att ha tagit del av även andra tester, utförda på de lättare varianterna typ silnylon, är min slutsats att om man vill ha en vattentät rullförslutningsbar packsäck som man kan lita på håller sovsäck/ombyte/förstärkningsplagg/mat torrt under vandringar, går gränsen vid typ Tatonkas gamla modell och Expeds. Längre tid än sju år ska man inte räkna med att de gör jobbet. Tunnare och lättare säckar läcker. Tjockare och tyngre är dock ingen garanti, med tanke på Lundhags säck.

Raskesven
 
77 gram.

Kollar man min tråd i GDS-forumet så finns det en tråd där jag gjort egna av ett par såna här:
A325131C092.jpg


Tunn galon,superenkelt att limma dit en lapp om det mot all förmodan skulle bli ett hål.


peter
 
Hej Dan!

Jag paddlar å har använt Ortliebs säckar i olika storlekar(spec blå å röd) å har som du aldrig haft problem!
Har oxå använt några mindre från HG.Sport (3l+1l) oxå utan problem!
Kanuk ska ta fram(kanske redan är färdiga) lätta väskor med dragkedja tror det var 25l, dom kanske inte är 100%vattentäta men mkt lätta!

/Janne
 
"Bara regn" är inte att leka med. Trycket som uppstår är ganska stort när ytspänningen bryts på en vattendroppe. I kraftiga regn kan denna lilla explosion skicka upp material 70 cm upp i luften och slå sönder gröda. Det är därför motståndet mot vattenpelartrycket är så stort på bra tält.
/J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vattentäta packsäckar - lätta! Transportera 14
Jokkmokkguiderna Vattentäta bagar. Transportera 1
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
Egel Sy vattentäta säckar själv Transportera 1
Still Alive Erfarenheter av Jääkäri XL. Transportera 20
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
ElinaJ Erfarenheter av mckinley säckar Transportera 4
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
jens_ Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60 Transportera 9
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
andeb Erfarenheter av Lundhags Troja Transportera 2
Martin Fjäderlätt Erfarenheter från bilpool? Transportera 1
segelod Praktiska erfarenheter av Skarja? Transportera 1
niben Bask Eiger, erfarenheter? Transportera 0
Christinar LIM 45 - erfarenheter? Transportera 2
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg