Vattentäta handskar?

Efter att ha flyttat ut från centrum har jag nu några kilometer längre cykelpendling till jobbet. Har börjat få hyfsad kontroll över resten av kläderna men händerna är fortfarande ett problem. Nu har jag ett par vanliga fleece/windstopperhandskar men problemet är att de blir saggiga när det regnar.

För dagarna när det är 4 grader och regnar horisontellt skulle jag vilja ha ett par vattentäta ganska tunna handskar med nåt slätt yttermaterial som torkar fort. Tips?

Johannes

Blir det inte väldigt svettigt och blött att cykla med diskhandskar???
Nej inte när det regnar, för då blir det kyla utifrån när vattnet ska avdunsta.

Jag har 2 olika par Hestra GoreTex handskar liknande dessa och då blir man blöt inifrån då det inte är vinter.

BC7F621451B4F5DF308A8E098112185D.jpg

Och man får sådär 20 par diskhandskar för priset av vad ett par Hestra GoreTex handskar kostar.

Och efter som det är lite läder/skinn på Hestra handskarna så tycker Hestra att man ska kemtvätta ( P i en ring) handskarna, vilket är dyrt och bökigt.

Per

Ruukas Mc-tum överdrags regnvante fungerar utmärkt. Min cykelhandlare fick mig att köpa ett par fodrade G-tex fingerhandskar, för flera hundra. För varma för normal skånsk vinter och för korta i handleden för att riktigt skydda de senare.
Under Ruukavantarna som är i tunn syntetisk galon bär jag ett par vanliga cykelhandskar utan fingertoppar. Händerna hålls torra och varma även om det regnar horisontellt.
Ruukavantarna finns hos Mc-affärer och kostade knapp 150 när jag köpte mitt senaste par.
//J

Neoprenhandskar för dykning. Finns i femfingersvariant med förböjda fingrar. Inte alls så fuktigt (svettigt) som man tror...

Johannes, hur avser du hålla fötterna torra?
Själv har jag ett par Neopren sköverdrag med tunna sulor på. Håller skor, strumpor och fötter torra och varma. Ett av mina bättre rea-fynd!
//J

Neoprene fiskehanskar

Neoprenhandskar för dykning. Finns i femfingersvariant med förböjda fingrar. Inte alls så fuktigt (svettigt) som man tror...

Tyvärr tenderar dykhandskar att vara tighta och därmed försvåra blodomloppet med kalla händer som följd. Själv har jag svårt att hitta rymliga dykhanskar. Däremot har jag på Biltema hittat neoprene fiskehandskar som är stora i storlekarna.
/Niklas

Tyvärr tenderar dykhandskar att vara tighta och därmed försvåra blodomloppet med kalla händer som följd. Själv har jag svårt att hitta rymliga dykhanskar. Däremot har jag på Biltema hittat neoprene fiskehandskar som är stora i storlekarna.
/Niklas

De har möjlighet att sticka ut fingerspetsarna, kommer det inte in vatten där?

Archive%5CProduct_images%5C45%5CLarge%5C45-510_l.jpg

Johannes, hur avser du hålla fötterna torra?
Själv har jag ett par Neopren sköverdrag med tunna sulor på. Håller skor, strumpor och fötter torra och varma. Ett av mina bättre rea-fynd!
//J

Jag kör med vanliga trailrunningskor i Gore Tex och har ett par damasker i andasmaterial i ryggan (tillsammans med regnbyxorna) som åker på om det regnar.

Johannes

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg