Vattensäck, 10 liter.

Nu har jag provat min egenhändiga lösning och den fungerade utmärkt! Materialkostnad c:a 30 SEK och kan enkelt och billigt "repareras". En märkessäck kostar det tiofaldiga och är inte lika enkel att laga.

1. Uppsök en restaurant med läsk på "kran". Där använder man sig av ett system med läskessenser i "bag-in-box". Be att få en eller helst flera tomma essenspåsar.

2. Skaffa en träborr av typen platt centrumborr med diametern 20 mm. Spänn fast borret i ett skruvstäd så att Du med en vinkelslip kan arbeta bort centrumspetsen och en liten vik in i bladet. Resultatet ska se ut som en tvåtent gaffel. Passa in borret i läsksäckens hals. Borret ska skära bort den ventil som finns inuti. Dvs det är borrets tenar och inte centrum som ska arbeta bort plast. När måtten stämmer sätter Du borret i borrmaskinen och skär bort den översta biten plast i halsen. Pilla ut den och tryck in resten av ventilen i påsen. Sedan pillar Du ut den. Plastremsan som finns i påsen tar Du enklast ut genom att pilla ut den innersta änden genom flaskhalsen (så att remsan liksom viker sig) och sedan rycka av/ur remsan ur påsen.
Nu har Du en påse med en öppning gängad för kapsyler till vanliga halvliters PET-flaskor. Den behöver sköljas ur!

3. Påsen är visserligen dubbelväggig men behöver förutom ett skydd också handtag för att Du ska kunna bära den.
Skaffa en tygbit av lämplig grovlek och sy en "tygkasse" med handtag. Den övre öppningen kan Du gärna göra så att den blir som på ett örngott - den viks över så att hela plastsäcken skyddas. Jag satte en liten remsa kardborreband för att öppningen inte ska glipa. Innan Du syr ihop kassen är det lämpligt att Du måttar in och klipper ut ett hål för påsöppningen några centimeter upp från påsens botten. Kanta gärna hålet med sicksack-söm. Handtagen syr Du av kraftiga tygband.

4.Nu har Du en käck säck som passar utmärkt att lägga på botten av kajaken. Innersäcken kan Du byta om den skulle börja läcka. Det som är kvar att lösa är en bra ventil eller kran. Det tog mig en del funderande innan lösningen kom till mig. Köp Dig en flaska Imsdal källvatten. Köp en bit (20 cm) genomskinlig PVC-slang med en diameter som går att kränga över knoppen på Imsdalventilen (jag hittade slangen på HusvagnsSvensson i Kållered). Nu sätter Du på den käcka ventilkapsylen på Din säck. Jag behövde inte klamra fast slangen men det kan kanske behövas om Du inte hittar precis samma dimensioner på delarna som jag. När Du ska slå läger byter Du ut den vanliga "transportkasylen" mot "Imsdalslangen" och hänger upp säcken. Med ett ryck i slangen får Du vatten att börja rinna. (Jag undanber mig alla associationer ;-))

Hör gärna av Dig och berätta hur det gick.
Jag hade turen att ha ett borr som redan var trasigt när jag satte vinkelslipen i det. Bor Du i Gbg-trakten kan Du höra av Dig så kan jag kanske lösa plastbearbetningen åt Dig.

Mvh Harald Eriksson

Grandios!

Smart, smartare, Haralad!
Verkligen ett bra tips för hemmaknåpare och en utmärkt beskrivning. Synd bara att man flyttat till landets baksida och inte har så nära till dig så du kunde fixa plastbearbetningen...
Men men, en vacker dag när man har borrmaskin och grejer, då ska det här testas!

/ Nicke, som sitter i en lägenhet i Stockholm... :(

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg