Vattenreningspump

Jag funderar på att skaffa en vattenreningspump som man även kan använda som vattenbehållare. Om någon vet något om vattenreningspumpar, var man köperdem, egenskaper, erfarenheter och pris så skulle jag gärna får reda på det.

TACK!
/Andreas Öst

Öst; sa:
Jag funderar på att skaffa en vattenreningspump som man även kan använda som vattenbehållare. Om någon vet något om vattenreningspumpar, var man köperdem, egenskaper, erfarenheter och pris så skulle jag gärna får reda på det.

TACK!
/Andreas Öst

Hej Andreas!
Om jag förstår dig rätt med "även kan använda som vattenbehållare" så vill du ha en modell a lá sportflaska, eller?

Min erfarenhet av den modellen/typen är att jag är inte speciellt övertygad om tillförlitligheten, inte på reningen utan på apparaten som helhet - det jag har är ett Penta Pure Oasis. Det är samma renare/flaska som Katadyn säljer numera.

http://www.katadyn.com/m/dcv/cms.php?K=01.01.03.04.02&O=0&L=en&M=e

Detta filter renar med en jod-jonbytare och ett slutfilter av aktivt kol.

Litet av det negativa är att man häller det skitiga vattnet i flaskan och sedan måste man vara noga med att rengöra den om man vill använda den utan filter - och den dagen man behöver filtret mest är den dag man är som minst vid "sunda vätskor" så att säga och risken är att man gör något galet...
Är man begränsad till volym och vikt så är väl detta en hyfsad kompromiss.

Outside är återförsäljare för Katadyns produkter.

Du skriver iofs "pump" men jag väntar lite med dessa till jag vet mer noga vad för typ du menar.

För övrigt verkar det som om Katadyn köpt både Penta Pure och Sweet Water. Detta kan man tro när man kollar på en av deras nya pumpar som har en pump med ett glasfiberfilter som är väldigt likt Sweet Waters.

Hittade en annan "flaska" McNett Aquamira, men där ska vattnet förbehandlas med kemikalier i 5 + 15 minuter och sedan filtreras - verkar lite tjorvigt.
http://www.mcnett.com/page.cfm?pageID=561

/Ulf
[Ändrat av ulf@programming-vb.net 2003-04-03 kl 00:41]

Som vanligt gäller

KISS, inte rockbandet altså!
Du behöver en behållare för vatten vare sig det är en påse, säck eller flaska. En behållare som passar till eventuellt vattenfilter. Behöver du verkligen ett vattenfilter eller är det en häftig, dyr pryl att ha, jämfört med klortabletter? Vill du ha ett filter så skaffa dig för all del ett som är bekvämt att pumpa med, för dig, samt är lätt att göra rent, i fält. Att förvara vatten i filtret avråder alla filtertillverkare från pga bateritillväxten. Lär dig serva filtret i fält och skaffa reservdelar, för behöver du renat vatten behöver du definitivt dem!

Go tur

Johan K

Hittade detta http://www.xinix.se/ verkar vara ett bra alternativ till klortabletter. Ska inte bli någon taskig smak och ska inte lämna någon bottensats. Har dock inte använt detta medel någon gång, men ska prova så fort jag får chansen. För klorerat vatten smakar inte för gott =)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg