Vattenrening

Tjena.

Har investerat i en Katadyn Hiker, fantastisk liten pryl! Om den är behövlig eller ej i våra svenska skogar kan man säkert diskutera. Om inte annat inbillar man sig att vatten blivit "friskare" efter rening i alla fall.

Jag störs dock lite av att vattnet oftast fortfarande smakar något efter rening. Hade ju inbillat mig att smaken också skulle försvinna. Höll till i Canada ett par år, och där hade jag ett filter från Professor Purewater som även tog bort smak och man fick ett vatten som smakade otroligt rent och friskt.

Finns det något liknande på marknaden här hemma? Jag lutade åt Katadyn Vario först, kanske hade detta varit ett bättre köp? Nu hittade jag Katadyn Hiker hos en handlare som låg 200:- under ordinarie pris, samtidigt som de hade 25% rabatt på valfri produkt under april månad, så jag gav alltså bara 690:- för en sprillans ny Hiker, men ändå kanske snålheten som vanligt bedragit visheten?

Några tips på renare som även tar bort smak (om några finns på svenska marknaden)?

Tack!

Smak är knepigt att få bort 8 m luftande vattenfall, flockning och fällning är sällan inom det möjligas gräns på rörlig fot.
Grusrensat, luftat vatten vinns ofta vid strömmande kalkällor och behöver sällan renas.
Kokning kan avskilja flera smak och luktämnen men sällan alla.
Så även med filter undvik långsamt vatten. Grovfiltrering först med melittafilter gör att vattenfiltret varar längre. Glöm inte att rengöra filtret, hus och slangar efter bruksanvisningen.

hej
bomullstuss med lite vaselin brukar funka , samt en OB som reserv...
om man nu inte hittar torrt i naturen..;)
vänligen nils

Hej!

Testade själv en ny Hiker Pro i påskas. Filtrerade från en å inne i Skåne. Blev ju lite doft kvar i vattnet så klart, men jag slängde ner en Micropurtablett också . Betydligt bättre med lite "fräsch" klorsmak.
Skulle nog aldrig få för mig att inte använda tabletter i liknande områden, filtret tar ju inte bort (tarm)virus, från t ex kobajs, vilket är ytterst önskvärt.

/M

Har säkert skrivit den innan men iaf

Jag har kranvatten när jag är ute med mina filter - har kört blindtester
på folk efter en vandring - ingen har märkt skillndad

Gör ett filter av t.ex en hårsprayburk.
Köp ett flergångskaffefilter.
Köp aktivt kol

Ha lite kaffefilter i botten,kol och sen kaffefilter i toppen.
Gör allt demonteringsbart så man kan ladda om den samt vid
längre verksamhet kunna ladda om med kol från brasan.
Gör det bra - du kommer använda det ofta när du insett hur bra det är.

Sen kokar man vattnet , häller genom rakt ned i förådsdunken.

Klart - man kan göra finvatten av gyttja.

Väldigt ofta är dock sjövattnet såpass klart så vid sjönära matlagning eller
kaffekokning så tar jag och bara kaffefilter reningsfiltret för att få bort
insekter och så.Förådsdunken används för det mesta för dricksvatten.

Aldrig några problem.

Ha en förådsdunk - typ 2,5liters som du har renat vatten i - drick aldrig direkt ur
den - risk för bakterikontaminering.

Ha dricksvattenflaska med kåsa och använd dom (då har man c:a 3,5L i förådet - ett dygn minst)

Som backupp kan man ha puritabs eller klor samt ett sånt där fint sugrör
med kol och jod filter för snabbt få vatten om man blir dålig eller vill
spara på vattenförrådet vid snabb förflyttning.

Senast råka få med en gastub som var lite tom så det blev inte så mycket
finvatten.

Så det blev smutsvatten i drickaflaskan o sugröret som filter.
Förådsdunken blev också en smutsvatten behållare men med lite klor i(1/2 tesked).
EFtersom solen lös fick den ligga exponerad medans UV ljuset ytterliggare fick jobba
Detta för att man inte skulle få en hastig bakteriexplosion när det
låg i dunken i värmen - sen igenom kolfiltret vid matlagning och kaffekokning.
En lätt doft av simhall - hehe - smaka kranvatten ändå

Så man behöver nödvändingtvis inte köpa svindyra filter

I gamla tider använde man ben från fågel och använde dessa som ”sugrör”. Märgen är kvar i dessa ben och märgen bildar ett väldigt finmaskigt ”nät” som filtrerar vatten mycket bra från småkryp, dy och annat – dock inte från kemiska föroreningar…

Thomas

Vad tror ni om detta?

Efter varningar om olika tråkiga hot mot dricksvattnet i fjällen den senaste tiden har jag också börjat fundera på vattenfiltrering. Att bära med sig en massa vatten känns inte så kul.

Jag håller som bäst på att läsa om olika portabla filter från MSR och Katadyn när jag hittade detta:
http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Vattenfilter,+portabelt&id=196&lang=sv

Det är väldigt långsamt... Men om man bortser från det, kan det vara något att ha?

Här finns lite mer information och specifikation på filtret.

/daniel
:)

Jag har en Katadyn Vario och den funkar bra, men den tar inte bort all färg och smak från vattnet om det inte är av god kvalite redan innan. Sjövatten luktar, ser ut och smakar som kranvatten. Men mitt första test med den, ur en stillastående och sunkig bäck så var jag lite skeptisk. Det vattnet blev till färgen lite ljustgult och det smakade skog, men jag blev inte sjuk eller mådde dåligt.
Så jag litar på att den gör sitt jobb och jag slipper att bära med mej massa tunga litrar...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg