Vattenrening från Kina?

Hej

Jag hamnade på en kinesisk sida där jag beställt lite fotoutrustning ifrån och såg att de även hade friluftsutrustning så givetvis var jag tvungen att kolla vad som fanns.

Döm av min förvåning när jag hittade ett vattenreningssystem för 44USD inklusive extra keramikfilter. och fri frakt
http://www.linkdelight.com/DC903-Soldier-Portable-Water-Filter-Purifier-for-Hiking-Camping.html
filterstorlek 0.1μm
Filterkapacitet 2000 liter
pris ca 300 kr

Storleksmässigt förefaller det vara rätt likt Katadyns mini
filterstorlek 0.2μm
Filterkapacitet 7000 liter
pris ca 1200 - 1400 kr

Har någon provat eller sett tester eller dylikt på något vattenfilter från Kina?
Eller andra synpunkter
/ Jonas

Det finns många sätt att rena vatten på ute.
Den lates sätt är med hjälp av gravitationen, d v s filter i botten av vattensäcken och låt det renade vattnet droppa ner i uppsamlingsflaskan via utslangen.
Att bygga vattenfilter i ölburk är inte funkis!
När det gäller pumpfilter rekommenderas alltid att gå till butiken och pröva olika designer, gör du 0,3l/minut så räkna med minst 15 minuters pumpande om dagen. Håller händerna? Är det bekvämt?
Engelska försvarets vattenfilter bygger även det på gravitation, samt långvarigt praktiskt bruk.
Vi har ett WaterWorksII samt några olika av gravitationsprincepen, de senare brukas mer frekvent än det första. Verkar mest i S Sverige.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg