Vattenpelare?

Goddag allihop.
Jag är ganska ny på det här med friluftsliv.
Min fru har tjatat i säkert 14år ..men men vem gör som frugan säger..
Nu provade jag att gå ett par stäckor på Roslagsleden under en helg för ett par veckor sedan och det var ju helt underbart.
Hur har jag kunnat missa det här..
Eller ja det vet jag ju (eftersom jag inte lyssnar på min fru).

Så till frågan.
Jag behöver skaffa mig ett nytt tält och i beskrivningen så står det ibland höjd på vattenpelaren.
Vad f*#n är vattenpelaren på ett tält..?

Andra kan nog beskriva det mera noggrant, men i princip visar höjden på vattenpelaren hur mycket vatten tyget stoppar på en viss yta. Ju högre vattenpelare desto tätare väv och desto mer regn håller tyget ute..
Det är altså ingen pryl du behöver bära med dig :)

Och generellt kan man säga att man behöver minst 2000 mm för att det ska tåla rejält regn. Det finns billiga tält som ligger på 1500 (eller rentav lägre) och de är gränsfall.

Sen finns det tält där tillverkaren skryter med 10 000 eller så, det är kanske inget man behöver. (Jag vet inte om 10 000 är vanligt på tält heller, men har sett det på regnplagg.)

Tål tältet 10 000 mm så kommer du antagligen bli blötare av kondensen i tältet än regnet.

Men om det regnar och blåser hårt så kan det alltså slå igenom även en duk som tål 2000 mm vp.

Vattenpelaren säger egentligen inte så mycket, jag tror inte det är många moderna tält som läcker rakt igenom duken eller golvet. Om det läcker så är det genom sömmar eller för att tältet är dåligt designat eller uppsatt, men det vanligaste är nog att det blir kondens innifrån pga dålig ventilation.

Är det någon som har haft ett tält som är bra konstruerat i övrigt men som inte har tillräcklig vattenpelare?

Vattenpelaren berättar hur väl duken står emot vattentryck. Ett värde på 2000 mm säger alltså att väven står emot en vattenpelare som är 2 m hög.

Vanliga värden för yttertält är: 2000-3000mm och golv: 2000-10 000 mm.

Det är golvet som är känsligast eftersom golvet "trycksätts" när du sitter och ligger på det genom att din vikt pressar golvet mot det blöda underlaget. Flera här på utsidan har tält med 2000-3000 mm vattenpelare för sina tältgolv och det verkar funka bra.

Därutöver kan det läcka i sömmarna på golv och yttertält även om väven i sig är tillräckligt tät. Då får man täta dessa på egenhand.

Sen finns det tält där tillverkaren skryter med 10 000 eller så, det är kanske inget man behöver. (Jag vet inte om 10 000 är vanligt på tält heller, men har sett det på regnplagg.)
.

De enda punkterna på ett tält där så höga värden på vp kan vara befogat är bottenväven, dvs innertältets botten där trycket kan bli ejält högt när man reser tältet på genomsur mark efter regn och sitter/ligger i tältet.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg