Jag är nu tillbaka från min Sarekvandring, och kan intyga att vattennivån är ovanligt hög, samt att snömängden är större än jag någonsin sett i Augusti. Flera personer jag mötte i Ritsem hade träffat vandrare som 'vänt i dörren' och hävdad att Sarek är för snöigt och vattnigt för att vandras.
Men så är absolut inte fallet. Ja, det är höge vattennivåer, och vissa av de större vaden är således svårare än vanligt. Den enda person jag träffade i central Sarek visade sig ha tvingats undvika vaden över Sarvesjåhkå vid Noajdelvallda, då det var för mycket vatten där. Jag kan inte bekräfta det själv, då jag följde hans råd och undvek det vadet själv, och den alternativa rutt jag tog innehöll inga alltför komplicerade vad. Snarare tyckte jag att de flesta vaden nu var lättare då det fanns mängder med snöbryggor att använda lite längre upp åt bergen, något som passade med min benägenhet att undvika de blötaste lågdelarna av dalen.
Mer precist kan jag konfirmera att vaden i och mellan Guohpervagge, Algavagge, Niejdariephvagge, Sarvesvagge, Noajdevagge, Lulihavagge, och hela Pårtemassivet är helt vandringsbart, antingen via snöbryggor eller genom att plumsa i vattnet. Så go for it!