SWE3171; sa:[...] vid vilken temperatur bakterier, virus & andra äckligheter egentligen behagar avlida? [...]
Hej!
Allt dör vid 121 grader Celcius
Citatet är lånat från tråden om "Aluminium i kastruller". Jag väljer att ge ett förnuftigt svar under separat rubrik, för att hålla äpplen och päron åtskilda.
Eftersom det finns ett egenvärde i att behålla hälsa och välmående både allmänt och i fält, så skall jag försöka ge ett både enkelt och uttömmande svar. För enkelhetens skull kommer jag att avgränsa innebörden av "äck-ligheter" till de (mikro-) organismer som gör oss sjuka, dvs patogener.
De äckligheter som är intressanta är olika former av parasiter, maskar, protozoer, svampar, bakterier, virus och prioner. Av alla världens organis-mer, så är det ett fåtal som är patogena. Flera tusen bakterier har identi-fierats, men endast några hundra är äckliga!
För att göra sig av med äckligheter kan man: rena, vilket innebär att större äckligheter tas bort genom disk eller filtrering etc; eller desin-ficera med innebörden att alla äckligheter avdödas, exempelvis genom kokning eller genom kemikalier; eller så kan man slutligen sterilisera där samtligt liv avdödas - äckligt eller ej.
Den magiska gränsen går vid 60 grader Celcius, då bakterier börjar att dö. Därefter är det hela en fråga om tid och temperatur i balans.
Under 2-3 sekunder i 90 grader avdödas alla sjukdomsframkallande bakterier. Vid 100 grader avdödas samtliga mikroorganismer men inte deras sporer. Och under 15 minuter i 121 grader (eller 3 minuter i 134 grader) så avdödas alla mikroorganismer inklusive sporer.
Den övre temperaturgränsen för (känt) liv är 121 grader Celcius, och den nedre är -20 grader. Sedan kan olika organismer överleva kortare eller längre tid vid ovanstående omgivningstemperaturer. Men det är en annan fråga.
De råd som ibland finns om att addera 1 minut på koktiden för varje 300 m höjdskillnad, äger sannolikt ingen egentlig substans. Mikrorganismerna börjar att dö vid 60 grader, och under den tid det tar för hela vatten-mängden att koka upp så avdödas resterande äckligheter.
I detta perspektivet så är kokning den säkraste metoden att desinficera vatten etc vid matlagning. Men det finns andra metoder.
Jag hoppas detta besvarar frågan.
Vänligen,
Claes
[Ändrat av Tovetjaern 2002-04-05 kl 15:39]