Hur ser er vattenförvaringslösning ut när temperaturen ligger under -20?
Jag har tre olika "system"
* Termos för längre förvaring
* Isolerade flaskor typ denna http://lightgreenstairs.com/green-choices/review-iso-70-from-laken/ för förvaring i några timmar.
* Nalgene-flaska för förtäring inom de närmaste två timmarna.
Mitt problem är att jag vid dåligt väder ogärna stannar i blåsten och kylan för att dricka vilket medför att:
* Jag har vätskebrist när jag kommer fram och ska slå upp tältet.
* Termosvattnet är kallt och vattnet i ISO-70 flaskan kan frysa.
Jag läste boken "Winter Hiking & Camping" där de faktist rekommenderade isolerade cameback-system vid vinterturer under förutsättningen att man blåste i slangen efter varje drickning för att undvika frysning, att man hade systemet nära kroppen och att man hade en separat termos med varmt vatten att tina upp det vid en eventuell frysning.
En av frågorna som dök upp i mitt huvud är hur man kombinerar en camelback med en ryggsäck som man ofta har även vid pulkturer.
Vad anser ni om denna lösning?
Vilka camelbacklösningar rekommenderar ni?
Hur ser er egen vintervattenslösning ut?
Jag har tre olika "system"
* Termos för längre förvaring
* Isolerade flaskor typ denna http://lightgreenstairs.com/green-choices/review-iso-70-from-laken/ för förvaring i några timmar.
* Nalgene-flaska för förtäring inom de närmaste två timmarna.
Mitt problem är att jag vid dåligt väder ogärna stannar i blåsten och kylan för att dricka vilket medför att:
* Jag har vätskebrist när jag kommer fram och ska slå upp tältet.
* Termosvattnet är kallt och vattnet i ISO-70 flaskan kan frysa.
Jag läste boken "Winter Hiking & Camping" där de faktist rekommenderade isolerade cameback-system vid vinterturer under förutsättningen att man blåste i slangen efter varje drickning för att undvika frysning, att man hade systemet nära kroppen och att man hade en separat termos med varmt vatten att tina upp det vid en eventuell frysning.
En av frågorna som dök upp i mitt huvud är hur man kombinerar en camelback med en ryggsäck som man ofta har även vid pulkturer.
Vad anser ni om denna lösning?
Vilka camelbacklösningar rekommenderar ni?
Hur ser er egen vintervattenslösning ut?