När jag vandrar i mellansverige; alltså Södermanland, Uppland, Västmanland, Värmland etc, väljer jag ställen med tillgång till bra vatten. Bra vatten betyder inga jordbruksmarker. Skogssjöar utan tillförsel av vatten från jordbruk har som regel bra vatten. Inga andra utsläpp heller naturligtvis, men jordbruksmarker är det vanligaste problemet när inte annat förorenat. Kolla kartan och planera upp turen med bra vattem som kriterium. Många sjöar har vattnet testats i för vattenkvalitet, googla.
Det kan vara väldig skillnad mellan även närliggande sjöar. Exempel. Sjön Yngern söder om Nykvarn har bra vatten, sjön Turingen norr om Nykvarn har skitigt vatten. Anledningen är att det rinner en å från Yngern in i Turingen, och i Nykvarn släpptes förr en massa skit ut i ån. Sådant får man ofta reda på om söker lite på nätet.
Vallentunasjön har gamla jordbruksmarker i omgivningen, bebyggelse. Inget vatten att dricka. Men någon mil därifrån ligger harsjön med toppvatten, inga utsläpp alls.
Bergslagssjöar har överlag bra vatten. Kolla att du inte tar just där bävern huserat.
Använd ditt sunda förnuft; och kartan, kolla sjön ifråga och fråga dig själv vad, om något som kan ha förorenat vattendraget. Sjöar med en mosse i ena änden där vattten sipprar in, och sten i andra änden är perfekta. Rent vatten även om det är kopparförgat. Kan vara guldfärgat också. Jag har aldrig kokat vattnet, inte använder jag vattenreningstabletter heller eller filter. Bättre dra till ställen där man på kartan ser att en sjö ligger bra till för bra vatten. Sommartid när varmt krävs lite extra försiktighet. Ta inte inne i typ en vassrugge där vattnet kan ha legat stil länge.
Enda gången jag nödgas bära på vatten, om jag inte tror på en brunn, är i skärgården. Dåligt med färskvatten där.
Raskesven