Vatten

Hej igen!

Har en fråga om träning igen.
Jag får sån halsbränna efter det att jag cyklat,dricker ni annat än vatten under era pass?
I så fall, vad då.

Mvh Håkan
 
Jag dricker oftast vatten, men ibland (längre pass) hemgjord "sportdryck", under passen. Efteråt dricker jag lite på känn (fast mängder): Vatten, saft, varmt honungsvatten, té, varm choklad... Allt beroende på årstid.

Men halsbränna låter otrevligt. Är det som sura uppstötningar, eller får du bara ont i halsen pga torr/kall luft, eller att du druckit kallt?
 
Hej!
Det är inga sura uppstötningar, mera en brännande kännsla.
Ofta kommer det på slutet, efter ca en till två timmar på cykeln,blir ofta kall eftersom att jag inte får upp flåset ordentligt.
 
skuggarvet; sa:
Hej!
Det är inga sura uppstötningar, mera en brännande kännsla.
Ofta kommer det på slutet, efter ca en till två timmar på cykeln,blir ofta kall eftersom att jag inte får upp flåset ordentligt.
Är det när du cyklat i kallt väder? Känns det som början på en förkylning (torr i halsen, rethosta)? Du kanske ska prova med en värmeväxlare? Airtrim: http://www.airtrim.se/ , Lungplus: http://www.lungplus.se

Om det är det här du upplever så rekommenderar jag att du värmer upp ordentligt, kör i prattempo 1-2 mil i början. När jag ska ut med "de snabba grabbarna" eller köra lopp, kör jag en egen runda först för att få upp pulsen och värmen i kroppen. Det hjälper att ha en fuskolle e dy så man håller sig varm på bröstet.
 
Törstig

Lite varmare vatten är snällare. Iskallt är chockerande. Speciellt vid längre pass kan mycket sportdryck med diverse syra och socker påverka negativt, man känner själv att man behöver något mera "neutralt".

Linnea
 
Bra tips hitintills men

hur står det till med din vätskebalans före träningen? Slår du klara strålar? Annars drick mer vatten före. Är det kallt ute ha en eller två thermosflaskor med kroppsvarmt vatten med dig ut och drick under träningen. Värmeväxlare och mera vätska, så tror jag det fixar sig. Låter obehagligt.

Go tur
 
Vatten eller egen sportdryck

När det gäller kortare pass två timmar cykel eller upp till en timme till fots eller i kajak så är det genomgående vatten.

Längre rundor hemgjord sportdryck 1 msk brun farin och 1 krm salt per liter vatten.

På skidor vintertid alltid sportdrycken och givetvis varm.

Funkar bra för mig.