Vatten/prylförvaring på långlopp

Hej på er!

Tänkte höra vad ni har för tips på hur man bäst förvarar vatten, reparationsprylar och ev. vindjacka på långloppen?

Själv har jag lite svårt att bestämma mig - en camelbak är ju ok då man får plats med allt (kanske).
Med vattenflaskor + sadelväska slipper man ju ha nåt som flyger omkring på ryggen samt att det är smidigare att fylla på vätska vid kontrollerna...

Smaken är som baken antar jag, men nån vägledning kanske man kan få!

/Magnus

¨Prylförvaring

Själv har jag en Blackburn vattenrygga där jag har pump, jacka + lite käk. Sen har jag sadelväska med innerslang och verktyg.Sen är ryggfickorna på tröjan proppfulla med energigel och kakor. Sen har jag vattenflaska på ramen och lyckas på så sätt släpa med mig åtskilliga extrakilon som stärker ben och ryggmuskler. Lyckligtvis så har jag inte plats för ett flaskställ till på ramen. Mitt råd är alltså att ha en så liten Camelbak som möjligt. Och förresten så läcker munstycket på min Blackburn hela tiden, jag har provat och bytt munstycke men den fortsätter att läcka. Är det någon mer som har samma erfarenhet?

Förvaring

Tja!

Jag har själv aldrig tävlat. Men när jag är ute långa dagar brukar jag köra med en "kamel" + en midjeväska modell större + två vattenflaskor på hojen. I midjeväskan får jag plats med en jacka och "käk" och mekprylar och slang och sånt. Jag har även en sadelväska men den skramlar så jäkla irriterande om man kör stökig terräng, så om jag vet att det blir mest stök, brukar jag ha mekprylarna i midjeväskan.

//K

Blackburn-munstycke

Mitt munstycke på min Blackburn Hydrasak läcker också när jag inte låser det, dvs vrider nippeln till låst position (högervarv?)... men annars är det tätt, inga problem. :)

Den läcker i alla fall

Mitt munstycke läcker mindre när det är i låst läge, men det droppar likförbannat. Jag har fått för mig att det har att göra med att vattensäcken trycks i hop, för jag upplever att det är värre när den är full och väskan är fylld med prylar. Kanska skulle köpa ett Camelbakmunstycke och pröva det i stället.

Det är väl tävling?

Hmmm....

Jag kör med vattenflaskor, det går snabbare att byta/fylla på dem än att fylla en vattenpåse.

Reservslang o verktyg i en liten sadelväska.

Några energikakor i fickorna i cykeltröjan.

Inga extra kläder, vi snackar väl TÄVLING. Då håller men nog värmen ändå.

Lev!

OlaO

vattensäck i depå

Jag håller med dig om att det går snabbare att fylla på vattenflaskor , att fylla på en Camelbak/Blackburn från saftkranen i depån gör man inte gärna. Men den är skön att ha som reserv när vattenflaskan är tom och det är en halvmil kvar. Jag är dessutom en jättefegis när det gäller väder, kläder och utrustning. Kunde jag skulle jag ta med en bok i fall jag skulle bryta benet så jag hade något att läsa i ambulansen. Under MTB-vättern i somras hade jag med mig bromsgummin till V-bromsar som jag hade tagit med ifall kompisens bromsar skulle knasa, själv har jag skivbromsar!

Fylla på camelback??

Jag kör med en 2,1 liters vattenrygga på långloppen och har ännu inte haft behov av att fylla på mer vatten under loppen. Brukar hugga några muggar vatten el sportdryck i farten vid kontrollerna (tja, ibland blir resultatet en ganska blöt funktionär, men de har ännu inte hunnit ikapp mig för att hämnas...). Själv prioriterar jag möjligheten att dricka precis när jag vill. Har märkt att jag dricker avsevärt mer med rygga än med flaska och det tror jag är bra. Enda nackdelen med rygga tycker jag är att man inte kan spruta vatten på krans o växel när det är riktigt lerigt. En klubbkamrat fick lite besvär med ryggen av sin dock. Funderar på att skruva på ett flaskställ för att kunna ta emot en extra flaska om det skulle behövas, i riktigt solgass eller vid leriga lopp. Visst brukar det vara fri langning vid långloppen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pampero Vatten flaska vs Camelback Mountainbike 20
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg