Jag anade nog lite subtil ironi och/eller provokation i inlägget du svarar på
Men om man kör på din tolkning, så klarar en ansenlig del av jordens husmödrar att hålla både sig själva och sina barn rena med precis den metoden, även i varma klimat och en vardag med tungt fysiskt slit. Lärorikt att sticka ut näsan utanför i-landsbubblan ibland. Eller minnas sin historia - det var inte hemskt länge sen man badade i balja/gick till badhuset till jul, bröllop o.d. även i Sverige.
Jag gillar inte heller att krypa in i sovsäcken "svettig och lortig", men känner sällan behov av att "bada" på t ex en tvåveckors fjällvandring. Det är bara den svett som produceras i de apokrina körtlarna som luktar redan från början, och gammal hederlig fempunktstvätt klarar den saken. Resten handlar om att slippa saltavlagring på utsatta ställen. Bägge problemen känns betydligt skönare att åtgärda med t ex ett par lättsköljda och snabbtorkande chifonetdukar (separat till underlivet, fötterna och resten) och rent vatten (i värsta fall minimalt med tvål i armhålorna), än med små spritindränkta servetter i plastförpackning. Jag skulle ju behöva väldigt många, om min dagliga "tvätt" skulle hänga på dem.
Allt ovan förutsätter ull närmast kroppen, byte till separat ullunderställ+strumpor till natten, samt för sovsäckens skull, oavsett min "renhetsgrad", ingen kontakt mellan hud/hår och dess insida.
Hemma springer och tränar jag varannan dag, och då duschar jag ju efteråt, men även då utan tvål utom på de få strategiska ställena
. Mer tvätt än så mår inte min annars problemfria hud bra av, då skulle den bli allt mer beroende av insmörjning med återfuktande kräm efteråt. Nu slipper jag.
Allt detta är såklart individuellt beroende på hudtyp och svettsort, och min asketiska modell med en tom badrumshylla passar säkert inte alla. Men vi har väldigt olika hudtyper och tvättvanor i familjen och ingen använder våtservetter.
Joanna, Utsidans lortgris