Våtservetter

Våtservetter typ babytvätt har jag uppfattat blivit inne att använda i utelivet. Utan att vara insatt i vad de innehåller så tror jag nedbrytningen under och inpetat mossa är mycket långsam.
 
Men håller med dig, tar man inte hem den så är nedbrytning långsam. Det finns dessvärre även sådana som har delat av plast i väven.
 
Är det verkligen sant att friluftsfolk använder våtservetter? Ska vi inte i stället sträva efter att fasa ut engångsprodukter? Inte ens med mitt myckna resande i ofta konstiga vattenfattiga länder, och två barn som fötts och vuxit upp i familjen, har jag någonsin saknat en sådan produkt. Det finns visserligen "ekologiska" cellulosabaserade varianter, men de flesta görs av plastfibrer med fossilt ursprung. Det finns parfymfria, men alla måste innehålla någon sorts konserveringsmedel för att inte mögla. De torkar ut huden, som ändå är extra utsatt vid uteliv.

Det känns ju särskilt onödigt att "tvätta sig" med något sådant mitt ibland porlande klara fjällbäckar.
Och om man nu inte bryr sig om allt sådant - varför bära på vatten och skaffa sig ett sophanteringsproblem?
 
Men alla kanske inte rör sig bland "porlande klara fjällbäckar". Jag har inte några sådana här i varje fall även om jag är ute mest hela tiden. Nog måste väl friluftsliv även på låglandet räknas? Därmed inte sagt att jag använder våtservetter, jag håller helt med om att det är ett onödigt påfund och att det finns vettiga alternativ (som vitmossa, havs- eller sjövatten eller helt enkelt rent vatten i flaska).
 
Våtservetter är ett jävla otyg (eller ja, syntettyg …). Tvättlappar av papper är ganska käcka i vissa lägen. Fast man slänger dem förstås inte omkring sig med mindre än att man kriminellt dum i huvudet (vilket tyvärr inte är en helt ovanlig egenskap).
 
Är det verkligen sant att friluftsfolk använder våtservetter?

Säkert 9 av tio som jag tältat/campat med använder våtservetter dagligen. Jag brukar alltid föreslå trasa och vatten, i värsta fall med lite tvål. Men jag har förstått det som att min åsikt räknas som extrem.
Jag är mest ute på låglandet men har aldrig saknat vatten som duger att doppa en trasa i för att tvätta under armarna.
 
Men alla kanske inte rör sig bland "porlande klara fjällbäckar". Jag har inte några sådana här i varje fall även om jag är ute mest hela tiden. Nog måste väl friluftsliv även på låglandet räknas? (...)
Absolut, det var därför jag skrev om "särskilt onödigt" till skillnad från bara... onödigt :). Jag har som sagt inte "behövt" dem ens i heta ökenlandskap, för att inte tala om primitivt boende utan rinnande vatten. Egentligen är vi nog rörande överens.
 
Våtservetter kan användas även på andra ställen än ute i naturen. När man vill fräsha till sej som stadsturist i varmt väder, i en varm buss sommartid, på tåget....