Våtrumssilikon som tältdukslim?

Är det någon som har testat att använda utspätt våtrumssilikon som lim? Det jag funderar på är att täta vissa tältskarvar genom att lägga silnylontyget över själva sömmen, och limma fsat det för att slippa fler hål. Jag hör nu att det låter bökigt och konstigt, men kanske någon har testat, eller åtminstone kan komma med logiska slutledningar om varför det vore en dum idé?
 
Nån gång sydde jag en påse som passade precis i en ryggsäck, för att den skulle bli vattentät. Hade inget vettigt att täta sömmarna med utan tog nån silicon som jag hade hemma. Det var ingen hit. Kladdigt och väldigt långsamtorkande så som jag upplevde det. Det blev nog tätt, men var eländigt att hanter och dessutom fult. Kan för all del berott på handhavandet från min sida.
 
Teltlim

som jeg har brukt var Aquasure. Det funket flott. Hadde en rift i kanalen som jeg trer den ene stanga inni og limte denne med Aquasure. No problem etterpå.

Jeg bruker forresten Aquasure til alt mulig, og har en tube med meg på tur også. Stoffet er utrolig. Gir en elastisk limfuge og har et vedheft til de fleste materialer som er fantastisk. Det eneste er at det tar lang tid å tørke, så på tur har jeg med en flaske akselerator. Da herder det på 15 minutter, ellers tar det et døgn nesten.

Om det hefter på silnylon vet jeg ikke, du må bare prøve selv. De eneste jeg har funnet så langt som det ikke hefter på er mykplast som er i leker og baderinger. Jeg har brukt Aquasure mye til å lime sko, særlig såler og lær som løsner. Har også limt jakker, feks. borrelåser som løsner og glidelåser som revner i selve stoffet. Lekke gummistøvler har jeg også tettet.

Motto: Ut på tur, aldri sur, når du har med deg Aquasure!;)
 
Aquasure låter ju lika förträffligt som Konrads Kalasklister! Men i fråga om silikonet så tackar jag för Mezzners svar. Kanske bäst att låta bli, och bara sikta in sig på att täta själva sömmen, vilket jag ju har egna positiva erfarenheter av.
 
Laga silikonbelagd tältduk med silikon som lim

Vi har bl a ett Moskosel topp tind 5 tält som vi lagat med silikon.
Jag gjorde en reva i ytterduken - ca 5 cm lång.
Slarvade med kniven.
Vi tog och strök vanlig transparent silikon på en lagom stor bit av samma duk som tältets.
Strök fast med handen och gjorde så att det låg en silikonfilm under hela laglappen och ända ut i kanterna. Sedan fick det bara ligga och torka/härda.
Det är nog 10 år sedan och det håller ännu.
Den typen av duk är silikonbelagd - det var så vi fick idéen.
 
Nu fâr jag väl pâ skallen om jag minns fel, men nog har jag tätat sömmar med klar silikon utblandad med kemiskt ren bensin och kan inte minnas att det kletade mer än just vid utstrykningen.
Liquisole är väl oxâ rätt poppis tror jag.
 
För att täta sömmar kan jag rekomendera att pensla på vanlig silicon utspädd med lacknafta.
Spänn upp tältet så stramt som möjligt så sömmarna är sträckta.

/jonas