Vassijaure och fiske

Hur ser det ut med fiskemöjligheterna runt Vassijaure?
Funderar på att eventuellt åka upp dit under semestern och vandra och fiska under två veckor i slutet på juli. Alla tipps är varmt välkomna!

Tack för tippset med kartan!

Ser att det finns lite andra möjligheter i omkring samma område.
Skulle ivarje fall vara kul och höra ifall någon hade varit i de trakterna och fiskat.
Måste kolla vilka vatten det sk Kiruna kortet täcker in och vad som gäller för det.

avslutad210712

Gäst
Kartan visar vilka områden som kirunakortet gäller för eller rättare sagt gäller kortet i Kiruna kommun med undantag för de områden som är markerade i kartan

Jag fiskar inte, men OM jag gjorde det så skulle jag gå med i Svenska Fjällklubbens Kirunasektion och hyra stugan som ligger alldeles vid Katterjaur.
Det har jag förresten tänkt göra någon gång ändå, den ligger så underbart vackert och möjligheterna till vandring och att gå upp på olika toppar däromkring är många.

Standarden är väldigt enkel. Hyran var 100 kr/dygn för hela stugan (12 sängar) i somras, enligt två män från Örebro som jag träffade när jag passerade. De hade varit där en vecka.

Jag fiskar inte, men OM jag gjorde det så skulle jag gå med i Svenska Fjällklubbens Kirunasektion och hyra stugan som ligger alldeles vid Katterjaur.

Standarden är väldigt enkel. Hyran var 100 kr/dygn för hela stugan (12 sängar) i somras, enligt två män från Örebro som jag träffade när jag passerade. De hade varit där en vecka.

100kr/pers och dygn kostar det (för medlemmar). Standarden är väl ungefär som i STF:s stugor?

100kr/pers och dygn kostar det (för medlemmar). Standarden är väl ungefär som i STF:s stugor?
Det låter rimligt att du har rätt, men jag frågade faktiskt en extra gång när de sa priset "menar ni att man kan bo tolv personer för 100 kr" och det menade de. Men om de hade missförstått vad de skulle betala, vet jag ju inte.
De sa också att man måste vara medlem för att få hyra, så något pris för icke medlemmar finns inte.

Jag har inte varit in i stugan, bara kikat genom ett fönster från verandan. Den ser fin ut, men det finns inte vatten eller avlopp. Ja, jag antar att det är ungefär som STF-stugor, i alla fall som de som inte är nyrenoverade.

Katterjaure

De sa också att man måste vara medlem för att få hyra, så något pris för icke medlemmar finns inte.

Jo, det gör det -- 150 kr/dygn. Det är visserligen bara medlemmar som kan boka stugan och få ut nyckeln, men dessa kan sedan ta med sig icke-medlemmar som gäster. Under perioden 15/10 - 15/2 har man dessutom något som kallas för "kallperiodsavgift", vilket innebär att den totala avgiften skall vara minst 500 kr/dygn (d.v.s. är man 1 medlem och 2 icke-medlemmar betalar man 500 kr istället för 400 kr, men är man 3 medlemmar och 2 icke-medlemmar betalar man 600 kr som vanligt).

När är det bäst?

Det verkar finnas en hel del att göra i detta område, blir mer och mer sugen på att åka dit i sommar, att man inte ska chansa på början av juni kan jag gissa. Men när får man ut det bästa av området? Tänker på djur, fiske, blommor och inte minst avsaknad av översvämmade jokkar.
Antar att det finns ett antal som känner området som sin egen ficka här på utsidan...

avslutad210712

Gäst
2004 åkte vi upp på midsommarafton (dvs slutet av juni) och tänke gå från Katterjokk till Unna Allakas men vi var tvungna att vända vid Katterjaure och ta tåget tillbaka till Abisko eftersom det fortfarande var heltäckande snötäcke som varken bar eller brast. På vissa ställen där jag gick genom nådde snön halvvägs upp på låret.

Vet inte om jag haft otur men de gånger jag gått i närheten av gränsen till Norge har det nästan alltid varit kallt och j*vligt. Kanske otur men går man från gränstrakten och ner mot Kungsleden märker man att det känns betydligt varmare när man närmar sig leden mellan Abiskojaure och Unna Allakas.

Nog finns det fisk.

Hej!

Har fiskat både i sjön vassijaure och i ett antal av småsjöarna nord och nordväst om den.
Jag blev mycket positivt överraskad av småsjöarna som höll en fin stam av både öring och röding, området har i forum ett generellt "dåligt" rykte av någon anledning.

Senast jag var där var i april -09.

Området är ju förhållandevis lätttillgängligt och riksgränsen har fått en liten butik så man nu har möjlighet att proviantera.

Har själv bokat resa upp i slutet på aug, för några dagars fiske.

Skitfiske

Kim

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
Unnah Vassijaure-Abisko Fjällvandring 5
axeknu-2 vadnring vid vassijaure, abisko Fjällvandring 2
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
Lappen69 Vandringstur med bra fiske i Norrbottensfjällen Fjällvandring 2
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Trimokasi Fjällvandring med fiske??? Fjällvandring 7
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
bahlgren8 Kombitur vandring & fiske Fjällvandring 5
fr3dr1k Lättillgängligt ställe för vandring och fiske? Fjällvandring 4
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20
svebban Vandring/fiske Børgefjell Fjällvandring 7
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Cajmon Vandring i Funäsfjällen Fjällvandring 0
Petter11 Vandring och fiske i juli Fjällvandring 1
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
bernekorn Vandring, fiske och avkoppling i Norge Fjällvandring 7
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
andreas_lund fiske kring jämtlandstringeln v28 och v29 Fjällvandring 0
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Unnah Fiske vid Kebnemassivet Fjällvandring 18
IntMurr Fiske i Padjelanta Fjällvandring 6
iwalkalonelyroad Nybörjare, Abisko eller Sarek? Fiske... Fjällvandring 18
Mackan99 Fiske Fjällvandring 3
Marcus_bw Fjällvandring kombinerat med fiske? Fjällvandring 5
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
mickesommar Sjöar runt grövelsjön med bra fiske Fjällvandring 3
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
majjen Fiske i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 11
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
greendanger fiske... Fjällvandring 6
shadowfire Sylarna - Toppstigning o fiske? Fjällvandring 16
Björn A vandring och fiske Fjällvandring 4
peter notstrand fiske ark Fjällvandring 1
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2
Dorsander Vandring och fiske Fjällvandring 1
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg