Vasnbrosimmet!

Hej!

Jag planerar att genomföra Klassikern detta året och först ut blir Vansbrosimmet. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet från detta och kanske vet hur man ska klä sig för att inte frysa ihjäl. Jag har förstått att våtdräkt är nästintill ett måste, men finns det speciella för simning och var kan man i så fall köpa dessa?!

MvH

Madelene Schoug

Våtdräkt

Nuförtiden simmar de flesta i våtdräkt och detta av flera orsaker. Frisimmare kommer högre upp i vattnet och får en liten fördel av detta. De flesta simmar dock bröstsim och då hämmar en våtdräkt simningen en aning eftersom benen lätt får för bra flytkraft. För motionärerna (de flesta) så är dock detta av underordnad betydelse. Det finns många olika våtdräktsmodeller - långa eller korta ben resp. ärmar. Speciella simvåtdräkter har bl.a. en annorlunda skärning för att underlätta simrörelserna ("vanliga" våtdräkter kan ge skavsår) men tyvärr så kostar de mycket mer (3-8 ggr) än vanliga våtdräkter. Om du inte ska simma mycket med din våtdräkt så kanske det är onödigt. Det finns förstås även möjlighet att hyra simvåtdräkt i Vansbro om du är ute i hyfsat god tid. Agenterna för Orca, Mormaii och Ironman brukar även sälja dräkter där och då ofta till något nedsatt pris.
De största märkena för simvåtdräkter i Sverige är ,såvitt jag vet, Orca (störst), Mormaii och Ironman.

[Ändrat av haskell 2003-03-09 kl 12:27]

Så här gjorde...

...jag.

Jag har simmat Vansbrosimmet ett par ggr.

Första gången var det 20 grader i vattnet. Då var det inga problem. Andra gången var det 17 grader och sträckan var kortad till 2 km. Jag hade våtdräkt då vilken jag hyrde i Slagsatbadet, Fittja, Stockholm.

Jag hade inte testsimmat i den, vilket man kanske bör göra. Det gick bra ändå.

/Thomas http://www.sldk.org

Simmade 2002

Hej Madelene,

jag håller också på med klassikern och började precis med Vasaloppet.

Jag simmade förra året. Hyrde då dräkt på plats av W-dykskola (http://w1.281.telia.com/~u28103004/) fungerade utmärkt bra! När det gäller våtdräkten generellt skulle jag rekommendera en så kallad "shorty" dvs korta ärmar och ben. Jag vill minnas att det var 17 grader i "älven" i fjol vilket inte var något problem... dock var "säkerhetsreglerna bra. Allmänt kändes inte simningen som särskilt svår (Vasaloppet var lite tyngre...) utan mest rolig!

Då kanske vi ses uppe i Vansbro 13 Juli!

mvh

Niklas

Vansbro

Ja det gör vi säkert. Hyra på plats låter ganska bra. Får väl se hur jag gör, men det måste i alla fall vara roliga att simma utomhus än fram och tillbaka i en bassäng.
Vasaloppet blir av först nästa år för mig. Det kommer säkert att bli jättetufft, men det är ändå det som jag ser mest fram emot.

//Madelene

en liten tanke

Jag simmade för ett par år sedan när det var avkortat, kändes nästan lite snopet att bila hela vägen för en halvtimmes simning.
Jag hyrde våtdräkt i Nås på vägen upp och den funkade bra. Det är nog ok att simma utan men kölden kommer efter i bilen hem så i alla fall för min medsimmare.

Speedad på Vansbro?

Nu börjar det dra ihop sig.. och tävlingstarmen börjar vakna till liv lite grann... Håller på med klassikern, men simning är liksom min grej. Simmade förra året, plats 160, vilket känns kanonbra! Men det vill jag slå i år... kanske 100 topp-listan. Men då är frågan... jag simmade med "shorty" senast och tyckte den gav fördel med lite extra flytkraft, men lite "drag" (motstånd i vattnet och i armrörelsen...

Någon som vet vilket som blir snabbast? Att simma helt ren eller med shorty?

mvh
Niklas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg