Kan definitivt hålla med om Malta, var där första veckan i juni i år och dök med Oxygene. Grymt bra dykning, Malta är väl framför allt kända för sina vrak från framförallt andra världskriget men även en del nyare vrak som har sänkts som turist attraktioner. Men även djurlivet är grymt bra, sikten likaså och så finns det en del coola caverns(små grottor som inte sträcker sig så långt in).
Skulle också gäörna vilja slå ett slag för att du utbildar dig vidare till advanced antingen så kan du ta kursen här hemma innan du åker eller där, du kommer få ut grymt mycket mer av dykningen i så fall. Dels för att flera av de lite roligare vraken ligger lite djupare än de 18 meter som jag antar att du får gå till med ett SSI-OW cert(?) men också för att dykskolan du dyker med antagligen kommer låta dig få dyka med lite mer erfarna dykare och göra lite mer avancerade dyk.
Jag har själv varit två gånger på kreta, en gång med bara prova-på-dyk(det var då jag fastnade för dykning), och en gångs som riktig dyksemester, även varit på teneriffa två gånger och dykt. Skulle jag åka iväg igen imorgon eller nästa år skulle jag definitivt ha valt Malta igen. Bättre djurliv, vrak, sikt m.m. På andra plats skulle jag placera Teneriffa och sist Kreta. Teneriffa var helt ok medan Kreta kändes slitet och utan det där lilla extra.