Vart ställa bilen?

Vi är tre grabbar från Avesta som ska skida jämtlands triangeln med början den 11 April. Vi kommer att bo både i tält och på fjällstationerna. Nu till mina frågor...
Vart ska vi parkera bilen, vart ska vi börja vår tur?
Så nära Avesta som möjligt vill vi börja.
Hur många dar tar det för vältränade killar att avverka triangeln?
Vi kommer inte att hålla tävlingstempo utan vi ska njuta och förhoppningsvis kunna gräva oss några solgropar under färden.

Mvh / Joachim
 
på P-platsen ...

Har jag inte rätt i att Jämtlands-triangeln är: Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Storulvån ? (3 till 5 dagar, beroende på tempo)
Alltås blir ert ställe att ställa bilen på parkeringen vid Storulvåns fjällstation, för de andra går inte att nå med bil. Åka lite kortare och skippa just triangeln, åk till Funäs, vidare till Ljungdalen, sväng upp till Kläppen och parkera på P-platsen där, utgå till Helags först, välj sedan väg t.ex Gåsen eller Sylarna. God tur !
/Gunnar
 
Tack!

Tack så mkt för svaret.
Jag köpte fjällkartan (Z6) över området idag.
Såg att det finns en P plats vid kläppen. Den får det bli.

Mvh / Joachim
 
ta med lite mynt. Parkeringen vid Kläppen är numera en betalautomatparkring, om jag inte minns fel.

mvh Christian
 
Halooj, kom tillbaka därifrån idag. Det är riktigt bra förhållanden nu. Parkera gör man lättast vid Storulvån där man även utgår från. Etapperna är sedan Storulvån-Sylarna (ca 16km) 1 dag, Sylarna-Blåhammaren (ca 16km minns inte riktigt) 1 dag, Blåhammaren-Storulvån ( ca 12km)1 dag. Dvs man gör turen utan problem på 3 dagar men det kan vara värt att t ex stanna två nätter vid sylarna (kanske en topptur).

//Johannes
 
Ljugdalens turistinformation

Kanske någon mer än jag har nytta av denna information...
Jag pratade med Ljungdalens turistbyrå idag. Mkt trevlig personal!
För att stå på parkeringen så kostar det 20 kr/dag men max 100 kr för vistelsen. Det finns en mynt automat som även tar kort.

Ni kan nå turistbyrån på nr: 0687-20079

Mvh / Joachim
 
Torkilsstöten i Ljungdalen?

Hej

Jag har utgått från Ljungdalen två gånger när jag fjällvandrat. Dels kan man parkera vid kläppen men man kan även parkera vid något som heter Torkilsstöten. Där finns en lift som gåt upp till kalfjället. Jag vet inte om den är i bruk men isåfall är det bara att ta liften upp och sedan är man uppe på på fjället och därifrån går en markerad vinterled mot Helags.

Kanske någon har testat detta eller vet om liften är i bruk.

God tur
/J-E
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg