San Fransisco - New York tänkte jag mig. Nån som har gjort den sträckan och kan tipsa lite (om cykelfrakt och rutter t ex)?
Hej
Körde två av rutterna som
http://www.adventurecycling.org/ har rekat och har kartmaterial för. På Trans American Trail väster om Denver till Stillahavs kusten och ner mot Kalifornien. Du kan se deras ruttnät här
http://www.adventurecycling.org/routes/RouteNetwork.pdf .
Följer man deras kartor så träffar man många cyklister på Trans American, som kör kust till kust vilket är trevligt. Kartorna för kust till kust kostar lite men där finns all information som en cyklist behöver. Logi, handla mat, cykelreparatör osv. Bra och gör det lätt att planera, då vissa sträckor är rätt ödsliga och har långt mellan service.
Om man tar Western Express rakt österut från San Fransisco så kan man gå Trans American öster om Klippiga Bergen och sedan ta Atlantic Route upp mot New York.
Rekommenderar inte Pacific Route upp efter kusten för att sedan gå på Trans American. Du har motvind hela vägen, konstanta nordvästvindar på sommaren vilket betyder kraftig motvind + upp och ner hela tiden. På Pacific ska man köra söderut.
Men däremot TransAmerican från västkusten. Mycket vacker natur kommer du då att få se hela vägen tills Klippiga Bergen är passerade. Man kan ju ta tåget ,Amtrak, med cykel upp till Eugene Oregon och gå på leden där.
Tar du Western Express österut så bör du tajma avfärdsdatumet från San Fransisco väl. Snön kan blockera bergspassen i östra Kalifornien sent in på våren och inte för sent så att du får tampas med hög värme i Nevada. Men det är nog inget problem bara man googlar efter info och tajmar starten väl.
Pris för cykel på flyg ändras konstant nu från bolag till bolag så det är bara att kolla på deras hemsidor. Det kostar en rejäl slant med alla bolag idag och byt flyg i Europa så att du slipper hamna i diskussioner i USA när du byter till inrikesflyg. British Airways har tills nu bjudit på gratis cykelfrakt men det försvinner nu i dagarna så där försvann sista gratischansen. Det är bara att acceptera att flyget är pressat och tar betalt för allt som går.
Men man träffar otroligt trevliga människor på denna resa. Amerikaner är väldigt öppna och trevliga.
Och Kansas som är platt som en pannkaka, har tydligen enligt de jag träffade, de mest trevliga och generösa invånarna på hela coast-to-coast, vilket inte säger lite. Bilisterna är ofta väldigt omtänksamma mot en cyklist. Där ligger svenska bilister långt efter
Lycka till
Kenneth
P.S. Jag kollar alltid flygpriser på
www.budjet,se då man t.ex. som du kan lägga in San Fransisco som destination på utresan och New York som avreseort på hemresan och få upp priset D.S.