Vart i Norge skall man vandra?

Vi har tänkt oss några dagar upp till en veckas fjällvandring i Norge, vi åker från Göteborg. Ganska korta dagsetapper då vi har hund med oss, gärna nära fjordlandskapet, vart skall man åka?

/Mattias

Jotunheim

Själv har jag blivit helt såld på Jotunheim. Ett tips är att åka till Gjendesheim. Där kan man parkera och åka båt längs sjön Gjende. Detta gör att man kan ta vissa dagsetapper utan packning (är av den uppfattningen att bära tungt är ett nödvändigt ont). Sedan kan man välja och vraka mellan otaliga toppturer upp till 2300m+. En bra avslutning är att skicka ryggsäcken med båt från Memurubu och själv gå Besseggen tillbaks till Gjendesheim. Kolla in denna höjdarsida!
http://www.etojm.com/Norsk/fjell.htm
Go tur

Håller med Anders i det han säger...Jotunheimen är Fantastiskt fint, och det är upp till dig vilken typ av bekvämligheter du vill välja. Under högsäsongen kan det vara otroligt mkt folk på vissa av lederna (besseggen tex.) och om du har otur så är även val av boende begränsat (hytterna alltså, ditt tält får du ha för dig själv ;-) ). Har sett många som gått där med hundar så det är nog inga problem...om det inte är en sån där liten hund som man kan stoppa i innerfickan, då kan den nog få det jobbigt bland alla klippblock...
en annan fördel medd Jotunheimen för oss som inte redan befinner oss halvvägs till norrland är ju avståndet dit...knappt 60 mil från GBG skulle jag tippa på. Lycka till...och,till topps!
//Freddy

Hardangervidda

Hallå!
Gjorde en kanonfin 4-dagarstur 1997. Det var relativt hårda dagsetapper så den går att förlänga någon dag plus att man kan lägga till en dag i slutat. Nåja, här kommer den. Ta tåget från Oslo mot Bergen och kliv av vid Finse mitt på hardangervidda. Gå norrut efter karta Skarvheimen (Cappelen kart 44) via Klemsbu-Geiterygghytta-Steinbergdalshytta-Österbö och sedan ned längs aurlandsdalen till Vassbygdi. Där kan man ta bussen till Flåm och sen den vackra Flåmsbanan upp till huvudjärnvägen mot Bergen igen. Alternativt kan du ta båten ut i fjorden från Flåm till Bergen om jag inte minns fel.
God tur!

Ni får ursäckta, men..

.. i minna ögon går en avkopplande semester i Norge ej att förena om man samtidigt är ansvarsfull naturmedveten frilufsmänniska. Det är helt upp till varje individ och jag vill inte tala om för andra hur man skall agera eller svartmåla de som dock reser dit. Men efter vinterns varg-förföljerser då man samtidigt sköt av en en betydande del av järvstammen, har Norges redan mycket skamfilade miljöprofil nått ett nytt lågvattenmärke. Norge är ett underbart land med underbara människor!!! Men det bor en typ av obehaglig chauvenism i detta land som norrmännen verkar ovilliga att ta itu med!
Tills dess väntar jag med mina besök.

mm, och i Sverige kan man ju inte vandra, här tjuvjagar ju alla björn och varg.

Jag tycker det är synd när man generaliserar så vilt. Visst har Norge tagit några underliga (korkade) beslut, och det ska man kritisera dem för. Rätt många norrmän också är rätt kritiska till de besluten.

Men varför straffa sig själv genom att inte låta sig uppleva den vackra nationalparken i Jotunheimen?
Det är svårt att hitta motsvarande natur någon annanstans, Nya Zeeland och Kanada kanske har på sina ställen, men det är rätt långt bort och de länderna är inte heller fläckfria.

/Josefine

missförstånd...

Ni har missförstått det här med Norge, Jotunheimen är överreklamerat, och överbefolkat !

Åk hellre till det suveräna området Sunnmörsalpane där bergen sticker upp lodrätt (ibland) 1500 meter rätt upp från fjorden.Kombinationen fjäll och smala fjordar är helt suverän.

Sök på nätet efter fotturer i Sunnmörsalpane på http://www.iriss.no och bli lyriska !

MVH Mats Frank, Umeå

Håller med..

Håller med om att Jotunheimen kan vara överbefolkat på vissa ställen. Nationalparken är dock stor och man kan gå turer utan trängsel om man vill. Ett annat favorit område som vid en första titt kan tyckas vara för populärt är Romsdalen. Speciellt om man är intresserad av toppturer. Grejen med Norge är ju att man kan åka vartsom helst! Det är ju bannemig vackert överallt! (okej, nästan överallt). Och för en sån som jag som bor i Stockholm känns det så himla avlägset att åka upp till Lappland när Norge ligger så nära. Har faktiskt bara varit uppe i Kebtrakterna 1 gång. Tänker ofta att man borde ta sig dit men när det väl kommer till kritan åker man till Norge ändå...

Romsdalen

När jag var i Romsdalen så gjorde vi en liten tur med bilen upp i Venjedalen som ligger strax öster om ÅNdalsnes. Man åker mot Isfjorden och tar av där.Bomveg upp i Venjedalen sen. Väl där finns grymma toppturer: Romsdalshorn och Venjetind. Vi gick cirka 20 minuter, brant upp på det sk Litlefjellet och fick suverän utsikt mot Trollväggen och själva Romsdalen med den ringlande Rauma elv 700 meter ner....grymmaste utsikt jag sett, och detta bara efter 20 min brant promenad.

Finns mycket mer turer i området.

MVH Mats

skarvheimen

Först en liten terminologisk småaktighet: Finse ligger inte mitt på Hardangervidda. Hardangervidda är området SÖDER om
järnvägen. Området mellan Bergensbanen och Jotunheimen
kallas numera Skarvheimen, ett "lavet navn", efter en pristävling
1995. Tidigare sa man "Finse-Fillefjell".

Skarvheimen är fint och man göra en praktfull och lång tur
om man håller kurs mot nord hela tiden. Man tar sig då
efter en vecka
in i den vildaste och ensammaste utkanten av Jotunheimen.

Även om det finns betjente hytter, Iungsdalshytta och Geitrygghytta,
samt åtskilliga selvbetjente hytter, rekommenderar jag tält
för naturligare läger, bättre etapplängd och större ensamhet
(bortsett då från stora flockar av vildren).

Jotunheimens överbefolkning talas det om. Pröva andra hälften
av augusti, då är det mycket lugnt. Men undvik för guds skull
Spiterstulen och Lerivassbu och använd helst tält.

relativt folktomma områden i Sydnorge är också Tafjordfjella och
ännu mer Dovrefjell.

il C.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
seasteel Parkeringsregler Nord-Norge och vattenkvalitet Fjällvandring 6
d.berg Norge sydväst om Storlien - vattensjukt? Fjällvandring 8
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
Merckx Norge Fjällvandring 19
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg