• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varning för Kittelfjäll

Jag och en kamrat tog kontakt med hotellet i Kittelfjäll och dess personalchef Patrik Berg. Vårt mål var att mot arbete få mat och boende under jullovet. Vi fick positiva reaktioner men det hela slutade i katastrof.
Enligt mig så har hotellchefen (Patrik Berg) en attityd som inte är särskilt yrkesmässig och vid tidiga kontakter med bummare stiftar muntliga avtal som han inte håller när man väl är där uppe. Det han sa till mig och de andra som kom upp under den tid som vår vistelse varade var att man skulle jobba 1-2 timmar morgon resp. kväll. Arbetsuppgifterna i fråga var att t ex elda vildmarksbad och andra småsysslor (det tar ca 5 timmar att elda upp ett sådant bad). Istället hamnade man i disken ca 6 timmar per dag och jag var inte i backen förrän runt 11; 15 vilket inte gav mig särskilt mycket tid att åka då det är mörkt redan vid 14 tiden denna årstid.
När nyår närmade skulle vi flytta ur vårt annexrum precis som alla andra anställda men hamnade inte på vinden som avtalats utan 4 km. därifrån. När vi påpekade detta för Patrik fick jag till svar att någon vind fanns visst inte överhuvudtaget. Nu när arbetet var avklarat (den 27) väntade välförtjänt semester, välförtjänt sådan.
Det hela kulminerade när Patrik Berg dan innan nyår satte oss i arbete på nyårsdagens morgon 08; 00 utan att ordna transport till hotellet så tidigt på morgonen. Vi hävdade att vi uppfyllt vår del av avtalet och sade att det inte var vår avsikt att gå upp och jobba då.
Nu är det så att Patrik Berg har en speciell taktik att behandla saker som inte går hans väg, han svarar nämligen med att skjuta upp det till framtiden.
Detta motsade vi oss och då slant det för honom. Han tog ut oss på altanen och där skrek han och hotade oss till den grad att vi bestämde oss för att omedelbart åka hem och vidta åtgärder därifrån. Att kalla en 19 åring för "jävla idiot, idiotjävel" och hota med att kasta ut oss omedelbart bara för att man vill diskutera ett anställningsvillkor är fruktansvärt löjligt.
Jag vill dock påpeka att alla andra jag kom i kontakt med var jättetrevliga och behandlade oss väl, det är bara synd att dom skall behöva ställa upp på villkoren på hotellet och behöver jobba för en människa som kan konsten att utnyttja och köra med sina anställda.
Jag skulle inte gå ut så här hårt om jag inte visste hur andra upplever det men mitt intryck förstärks av att det var folk som också kände sig lurade och åkte hem samtidigt som mig.

Jasper Nordling

Japser; sa:
Jag och en kamrat tog kontakt med hotellet i Kittelfjäll och dess personalchef Patrik Berg. Vårt mål var att mot arbete få mat och boende under jullovet.
Det han sa till mig och de andra som kom upp under den tid som vår vistelse varade var att man skulle jobba 1-2 timmar morgon resp. kväll. Arbetsuppgifterna i fråga var att t ex elda vildmarksbad och andra småsysslor (det tar ca 5 timmar att elda upp ett sådant bad). Istället hamnade man i disken ca 6 timmar per dag och jag var inte i backen förrän runt 11; 15 vilket inte gav mig särskilt mycket tid att åka då det är mörkt redan vid 14 tiden denna årstid.

Jag vill inte strö salt i såren men trodde ni verkligen att ni skulle få mat och boende gratis mot 2-4 timmars arbete per dag, spritt under hela dagen till råga på allt??

Att ni var i backen runt 11.00 och 15.00 eller (11.15?)
låter ju ite helt tråkigt det blir ju ända några timmars åkning.

När nyår närmade skulle vi flytta ur vårt annexrum precis som alla andra anställda men hamnade inte på vinden som avtalats utan 4 km. därifrån. När vi påpekade detta för Patrik fick jag till svar att någon vind fanns visst inte överhuvudtaget.

Att blåsa någon så hårt är inte ok. Ett avtal är ett avtal, skriftligt som muntligt!

Nu när arbetet var avklarat (den 27) väntade välförtjänt semester, välförtjänt sådan.
Det hela kulminerade när Patrik Berg dan innan nyår satte oss i arbete på nyårsdagens morgon 08; 00 utan att ordna transport till hotellet så tidigt på morgonen. Vi hävdade att vi uppfyllt vår del av avtalet och sade att det inte var vår avsikt att gå upp och jobba då.
Nu är det så att Patrik Berg har en speciell taktik att behandla saker som inte går hans väg, han svarar nämligen med att skjuta upp det till framtiden.
Detta motsade vi oss och då slant det för honom. Han tog ut oss på altanen och där skrek han och hotade oss till den grad att vi bestämde oss för att omedelbart åka hem och vidta åtgärder därifrån. Att kalla en 19 åring för "jävla idiot, idiotjävel" och hota med att kasta ut oss omedelbart bara för att man vill diskutera ett anställningsvillkor är fruktansvärt löjligt.

Patrik verkar ju vara en person med god ledarskapsförmåga, besitta storkunskap innom diplomati och kommunikation.....

Jag vill dock påpeka att alla andra jag kom i kontakt med var jättetrevliga och behandlade oss väl, det är bara synd att dom skall behöva ställa upp på villkoren på hotellet och behöver jobba för en människa som kan konsten att utnyttja och köra med sina anställda.
Jag skulle inte gå ut så här hårt om jag inte visste hur andra upplever det men mitt intryck förstärks av att det var folk som också kände sig lurade och åkte hem samtidigt som mig.

Ge inte upp med ert "bummande", bättre lycka nästa gång, men räkna inte med att det serveras räkmackor, inträffar det så har ni tur!!

Jasper Nordling

Ett par klasskompisar till mig blev lovade varsitt säsongskort i Wäsabacken norr om Mora om de arbetade sammanlagt 30 timmar under perioden augusti till december, men har inte fått jobba mer än typ sex timmar var utan ersättning. De har bland annat fått röja halva backen.

Allt på papper

Visst är det dålig stil av Patrik men varför ställde ni upp på allt så länge? Om han bryter ett muntligt avtal har väl inte ni nån skyldighet gentemot honom.

Man ska ha allt på papper, oavsett vem man gör affärer med..allt kan hända.

/Per

Vi kom överens om att jobba 25 timmar för mat/boende under vecka nummer 1.
Vecka två skulle vi själfallet betala ett självkostnadspris för vår vistelse. Nu när mängden arbete fördubblades så förutsatte vi att den summan skulle minska, alltså inte någon gratisvistelse. Det var därför vi inte sa ifrån tidigare och fortsatte glatt.
Ledigheten vecka 2 berodde på att han hade två nya killar som kom upp och tog över vårt arbete.
Det var ju en skitsak som fick bägaren att rinna över men allt vi ville var att diskutera vad som skulle gälla resten av tiden däruppe.
Det hade varit så lätt för Patrik att be oss vänligt och ge oss tio minuter av sin tid till att prata med oss.
Att skylla på nyårsstress och annat håller inte.
Jag kan hålla med om att ger ett väldigt trevligt intryck men till och med personalen däruppe medgav att han är en expert på att utnyttja människor och behandlar dem som han själv vill. Det är ju aldrig heller bara "ens" fel om två parter inte kommer överens. Nu har vi lärt oss en läxa och det kommer nog till nytta i framtiden.

Med Vänliga Hälsningar

Hade vi vetat vad som gällt så hade det inte varit några problem för oss att bita ihop och fortsätta.

sant!

Vi hade lätt jobbat vidare om vi vetat vad som gällde.
Jobbet i sig är inte anledningen till bråket utan det faktum att han fullkomligt ignorerade det vi sade innan vår färd dit.
Vi skulle givetvis betala för den arbetsfria veckan men när tiden dubblades vecka 1 så förutsatte vi att vi var jättelediga vecka 2.

Det hade vi räknat med men det som fick oss att åka hem var hans utbrott. När vi frågade om vi inte kunde få prata lite med honom sa han att "det tar vi imorgon". Då bad vi om 10 minuter och då skrek han åt oss att följa med honom ut. Väl ute skrek han och det kändes som en smocka låg i luften. Han svamlade om att han kan behandla människor hur fan han vill och bad oss dra åt helvete. Förmodligen så var han påverkad av alkohol för annars ger han ju ett trevligt intryck.
Men det är ju aldrig "ens" fel om två tvistar om något och vi har nog lärt oss en läxa vilket kan vara nyttigt i framtiden.

Jasper Nordling

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg