Varmt Colemankök

• Trådstartare elektro@post.com (Jan A Larsson)
  • Start datum

elektro@post.com (Jan A Larsson)

Gäst
Jag har ett Colemankök,multifuel (fotogen, bensin) som jag använt under att par års tid; företrädesvis under sommarhalvåret, och endast med fotogen.
Köket fungerar bra, men det blir väldigt varmt. Även bränsletanken som sitter under brännaren. Man kan knappt hålla i tanken. Det gör ju förstås att bränslet är väl förvärmt när det når brännaren, men kan det bli alltför varmt? Man vill ju inte precis att tanken ska explodera.
Finns det någon som har erfarenhet av detta?

elektro@post.com (Jan A Larsson)

Gäst
Bensin - fotogen

Jag har endast använt köket med fotogen. Fotogen har väl en ganska hög flampunkt, tror jag.
Bensin ska kanske i första hand användas på vintern, men den varma bränsletanken känns ändå ganska oroväckande.

Värme och effekt (och koloxid).

Jag har viss erfarenhet av Optimus Hiker (lådkök) där tanken också blir väldigt varm. Värmen gör att köket gradvis får högre effekt och gör att man nog ska vara sparsam med pumpandet så att man inte får övertryck. Av liknande skäl är det viktigt att tanken på sådana kök alltid är fylld bara till 3/4 så att det finns luft som kan komprimeras när värmen ökar trycket.

M v H

Johan

Ps. Of topic: Norska SINTEF har gjort en undersökning av koloxidutsläpp från olika fotogen/bensinkök för norska försvarets räkning. Colemanköket i testet var den enda modellen som alltid släppte ut farliga mängder vid gång. Övriga testade kök (bl. a. MSR och Optimus olika modeller) producerade bara farliga mängder vid uppvärmning av kalla kärl vid matlagning eller snösmältning. Coleman rekommenderades därför inte av SINTEF för användning i tält eller andra slutna utrymmen.

masbut95@student.umu.se (Magnus)

Gäst
Untitled

Flampunken står angiven på de flesta förpackningarna av eldfängdaväskor.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg