Varma cykelfötter med SPD-pedaler

Varma cykelfötter med SPD-pedaler

Här kommer ett förslag på en lösning som faktiskt fungerar rätt bra. Problemet är det eviga gamla bekymret med att hålla värmen i fötterna när man cyklar på vintern. Byter man till vanliga pedaler utan SPD-klotsar kan man ju ha vilka rymliga varma skor som helst, men om man vill fortsätta med klotsar för rundtrampets och fotfästets skull så blir det svårare. Dom flesta cykelskor i vinterutförande är ganska små i modellen (och tämligen dyra) och då fortsätter man oftast med diverse skoöverdrag, raggsockor, plastpåsar, osv. osv. tills man har en så väl inslagen fot att när man sen ändå börjar frysa, så orkar man inte stanna och veckla ut hela paketet för att kunna få igång värmen i tårna igen! Och då vet dom flesta hur det känns efteråt när man väl kommer in i värmen igen, inte enbart behagligt kan man väl säga...

En annan metod kan istället vara att helt enkelt montera klotsarna på ett par "vanliga" vinterkängor med någorlunda styv sula, det räcker ganska långt.

Leta på ett par rymliga varma kängor (och innersulor) som du kan "offra", försök att hitta ett par med någorlunda styv sula och köp sedan ett extra par SPD-klotsar. Om det då inte finns "muttrar/gängade plåtar" med dessa, så skaffa speciella s.k. islagsmuttrar (M5) av plåt från t.ex. Clas Ohlson (art.nr11-514-5), skaffa sedan försänkta M5-skruv i lämplig längd, (insex är svårt att hitta, vanligt mejselspår duger) sedan skär man bort ev. dobbar så att yttersulan blir plan på det område där klotsen ska sitta, borrar hål rakt igenom sulan (!), trycker i "muttrarna" från insidan och tätar och låser skruvar med kontaktlim el. "Kövulfix". Efter det så lägger du i dubbla innersulor, filtsula eller av sportmodell (skumplast) som isolerar och jämnar ut det lilla som plåten i muttrarna ev. bygger under foten.

Visst, det blir inte lika proffsigt som en dyr färdig sko, men billigare, varmare, och duger för den ändå litet sega vinterträningen, och det bästa av allt är att om du lik förbenat blir kall om tårna efter några timmar så är det bara att snöra upp, ta av skorna, massera igång värmen och lika enkelt kliva i och fortsätta cyklandet.

Lars Prästings, Borlänge
 
Sitta fast med fötterna när det är halt?

Ställer mig litet tveksam till att sitta fast med fötterna i en SPD-pedal i snö slask eller isföre.
Blir det inte vådliga fall?

För mig fungerar det bra med clipspedaler där remmarna inte är åtdragna.

Thure
 
Utlösningsmekanism (Re: Sitta fast med fötterna när det är halt)?

thureb; sa:
Ställer mig litet tveksam till att sitta fast med fötterna i en SPD-pedal i snö slask eller isföre.
Blir det inte vådliga fall?

För mig fungerar det bra med clipspedaler där remmarna inte är åtdragna.

Thure

SPD har en förträfflig utlösningsmekanism, precis som t.ex. slalombindningar, som gör att man lätt kommer loss vid vurpor. Annars skulle det nog bli många fler blåmärken och benbrott!! Mekanismen funkar även på vintern. Fast den är lite känslig för snö, både pedaler och klossar sätts lätt igen vid viisa temperaturer. Då får man helt enkelt hacka ren kloss och pedal.

Har man väl vant sig med SPD:s förträfflighet, så är det svårt att gå tillbaks till den antika teknik som clipspedaler de facto utgör.

/Niklas
 
Pedaladapter

Att använda vinterkängor tillsammans med SPD-pedaler fungerar bra, men om man inte vill borra i sina kängor så rekommenderar jag en pedaladapter istället.
Det är en platta med SPD-kloss på undersidan och remmar/hållare för kängan på ovansidan.
Det går enkelt att fixa sin egen pedaladapter mha en bit aluplåt, remmar, skruvar och SPD-kloss.
För den som inte vill skruva själv så finns det färdiga, de används under cyklingen i den variant av Triathlon som kallas Duatlon, se:
Power Clip Elite http://204.117.207.9/pedpower
Pyro Pedal http://www.tri-zone.com/Catalog/BikePedals.html#Pyro Pedal Platforms
 
T-Tossu överdragsskor

En lösning för att undvika kalla fötter är att använda överdragsskor. Åtminstone finska T-Tossu tillverkar överdragsskor för både SPD-cykelskor och SNS-skidsskor.
 
Re: Utlösningsmekanism SPD kontra Look

niking (Niklas Ingvar-Nilsson) skrev SPD har en förträfflig utlösningsmekanism, precis som t.ex. slalombindningar, som gör att man lätt kommer loss vid vurpor. Annars skulle det nog bli många fler blåmärken och benbrott!! Mekanismen funkar även på vintern. /Niklas


Jag har bara erfarenhet av Lookpedaler och med dem slet jag av en muskel i höften när jag fastnade mellan några stenar på en stig.

Med dessa pedaler fungerar det inte att snabbt slänga ut en fot för att parera ett fall på halt underlag. SPD-mekaniken kanske är mer förlåtande?

Thure
 
Re: Re: Utlösningsmekanism SPD kontra Look

[
niking (Niklas Ingvar-Nilsson) skrev SPD har en förträfflig utlösningsmekanism, precis som t.ex. slalombindningar, som gör att man lätt kommer loss vid vurpor. Annars skulle det nog bli många fler blåmärken och benbrott!! Mekanismen funkar även på vintern. /Niklas


QUOTE]thureb (Thure Björck) skrev:
Jag har bara erfarenhet av Lookpedaler och med dem slet jag av en muskel i höften när jag fastnade mellan några stenar på en stig.

Med dessa pedaler fungerar det inte att snabbt slänga ut en fot för att parera ett fall på halt underlag. SPD-mekaniken kanske är mer förlåtande?
Thure [/QUOTE]

Jag har förvisso ingen erfarenhet av LOOK-systemet, men med tanke på att LOOK används på seriös cykling landsvägen (där det är liten risk att "stå på näsan") och /MTB/-SPD används för seriös cykling i terrängen (där risken att stå på näsan är betydligt större än på landsvägen) så är jag rätt säker på att så är fallet(!).

Speciellt Shimanos multi release kloss (*M55) är designad för att lösa ut vid problem. Multi release löser ut både om du vrider foten utåt som om du vrider foten uppåt (därav namnet multi release).

Dessutom kan du gå ordentligt med /MTB/-SPD systemet, vilket är tacksamt vid både olyckor och trixig/blöt/brant... terräng (även om det inte är några promenadskor för söndagspromenaden).

Vidare är pedalerna dubbelsidiga, vilker gör att man slipper strula med att hitta rätt pedalsida så fort man ska klicka i pedalen.

Självfallet kräver /MTB/-SPD-systemet att du också byter skor, ty det funkar dåligt att köra mtb-pedaler och racerskor. Jag har sett ett försök och vederbörande svor flera gånger dyrt och heligt att han skulle köpa riktiga skor så fort affären öppna... Jag trodde honom ty han såg inte alls ut att ha ro till att njuta av den vackra cykelturen så som vi andra gjorde...

Jag rekommenderar också MTB-SPD till långfärdscykling, nöjescykling och t.o.m. vardagscykling. Fast titta då mer på SPD-förberredda touringskor istället för mer renodlade mtb-skor.

Det är egentligen bara till ren raceråkning som t.ex. LOOK-systemet är att föredra.

Ps, det finns också ett racer SPD system som är mer jämförbart med LOOK-systemet (som jag också saknar erfarenhet utav). Dess skor har helt slät sula och pedalerna är enkelsidiga. Skilj noga på racer SPD och MTB SPD (precis som MTB-cyklar och racercyklar...).

/Niklas
 
Skruva ner fjädertrycket

De flesta SPD-liknande pedaler har ju ställbart fjädertryck. Lossar man fjädrarna lite så kan man dra loss foten med ett kraftigt ryck, och om olyckan är framme så lossnar foten långt innan man drar sönder muskler eller ligament.

Nackdelen med lågt fjädertyck är ju att man kan åka ur även när man inte vill det. Men det är kanske en nackdel man får ta.

Peter
 

Liknande trådar