Varma cykelfötter med SPD-pedaler
Här kommer ett förslag på en lösning som faktiskt fungerar rätt bra. Problemet är det eviga gamla bekymret med att hålla värmen i fötterna när man cyklar på vintern. Byter man till vanliga pedaler utan SPD-klotsar kan man ju ha vilka rymliga varma skor som helst, men om man vill fortsätta med klotsar för rundtrampets och fotfästets skull så blir det svårare. Dom flesta cykelskor i vinterutförande är ganska små i modellen (och tämligen dyra) och då fortsätter man oftast med diverse skoöverdrag, raggsockor, plastpåsar, osv. osv. tills man har en så väl inslagen fot att när man sen ändå börjar frysa, så orkar man inte stanna och veckla ut hela paketet för att kunna få igång värmen i tårna igen! Och då vet dom flesta hur det känns efteråt när man väl kommer in i värmen igen, inte enbart behagligt kan man väl säga...
En annan metod kan istället vara att helt enkelt montera klotsarna på ett par "vanliga" vinterkängor med någorlunda styv sula, det räcker ganska långt.
Leta på ett par rymliga varma kängor (och innersulor) som du kan "offra", försök att hitta ett par med någorlunda styv sula och köp sedan ett extra par SPD-klotsar. Om det då inte finns "muttrar/gängade plåtar" med dessa, så skaffa speciella s.k. islagsmuttrar (M5) av plåt från t.ex. Clas Ohlson (art.nr11-514-5), skaffa sedan försänkta M5-skruv i lämplig längd, (insex är svårt att hitta, vanligt mejselspår duger) sedan skär man bort ev. dobbar så att yttersulan blir plan på det område där klotsen ska sitta, borrar hål rakt igenom sulan (!), trycker i "muttrarna" från insidan och tätar och låser skruvar med kontaktlim el. "Kövulfix". Efter det så lägger du i dubbla innersulor, filtsula eller av sportmodell (skumplast) som isolerar och jämnar ut det lilla som plåten i muttrarna ev. bygger under foten.
Visst, det blir inte lika proffsigt som en dyr färdig sko, men billigare, varmare, och duger för den ändå litet sega vinterträningen, och det bästa av allt är att om du lik förbenat blir kall om tårna efter några timmar så är det bara att snöra upp, ta av skorna, massera igång värmen och lika enkelt kliva i och fortsätta cyklandet.
Lars Prästings, Borlänge
Här kommer ett förslag på en lösning som faktiskt fungerar rätt bra. Problemet är det eviga gamla bekymret med att hålla värmen i fötterna när man cyklar på vintern. Byter man till vanliga pedaler utan SPD-klotsar kan man ju ha vilka rymliga varma skor som helst, men om man vill fortsätta med klotsar för rundtrampets och fotfästets skull så blir det svårare. Dom flesta cykelskor i vinterutförande är ganska små i modellen (och tämligen dyra) och då fortsätter man oftast med diverse skoöverdrag, raggsockor, plastpåsar, osv. osv. tills man har en så väl inslagen fot att när man sen ändå börjar frysa, så orkar man inte stanna och veckla ut hela paketet för att kunna få igång värmen i tårna igen! Och då vet dom flesta hur det känns efteråt när man väl kommer in i värmen igen, inte enbart behagligt kan man väl säga...
En annan metod kan istället vara att helt enkelt montera klotsarna på ett par "vanliga" vinterkängor med någorlunda styv sula, det räcker ganska långt.
Leta på ett par rymliga varma kängor (och innersulor) som du kan "offra", försök att hitta ett par med någorlunda styv sula och köp sedan ett extra par SPD-klotsar. Om det då inte finns "muttrar/gängade plåtar" med dessa, så skaffa speciella s.k. islagsmuttrar (M5) av plåt från t.ex. Clas Ohlson (art.nr11-514-5), skaffa sedan försänkta M5-skruv i lämplig längd, (insex är svårt att hitta, vanligt mejselspår duger) sedan skär man bort ev. dobbar så att yttersulan blir plan på det område där klotsen ska sitta, borrar hål rakt igenom sulan (!), trycker i "muttrarna" från insidan och tätar och låser skruvar med kontaktlim el. "Kövulfix". Efter det så lägger du i dubbla innersulor, filtsula eller av sportmodell (skumplast) som isolerar och jämnar ut det lilla som plåten i muttrarna ev. bygger under foten.
Visst, det blir inte lika proffsigt som en dyr färdig sko, men billigare, varmare, och duger för den ändå litet sega vinterträningen, och det bästa av allt är att om du lik förbenat blir kall om tårna efter några timmar så är det bara att snöra upp, ta av skorna, massera igång värmen och lika enkelt kliva i och fortsätta cyklandet.
Lars Prästings, Borlänge