• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

varm chocklad = koldioxid

Ja, jag känner koldioxid smak i munnen efter att jag drunkit varm chocklad.
Jag känner även samma smak av koldioxid i munnen när jag vaknar eller inte borstat tänderna på länge.
Vad kan det bero på?
MVH
Tomas
 
Konstigt, mig veterligen är koldioxid en lukt och smakfri gas..

Iallafall enligt mina formelsamlingar och erfarenheter.. Det är inte någon annan "doft" du känner?

Är du diabetiker kanske? Man brukar få en lätt sötaktig doft då pga av att man utsöndrar aceton.
 
Kemi-Messerschmitt författar:

Mycket höga halter av koldioxid i luften är irriterande och ger en stickande känsla i slemhinnorna, då koldioxiden löses till kolsyra i vattnet i slemhinnan.

Kolmonoxid är dock en lukt- och smakfri gas.

Varför skribenten tycker sig känna en bubbelvattenliknande sensation i chockladen vete fanken. Står kossan under högt tryck? ;)