I förväg: Jag har ingen entydig uppfattning i varg- eller rovdjursfrågan. Jag anser att den är komplicerat och att det finns argument för både fler och färre rovdjur. Men jag blev mycket förvånad när jag läste partsinlagan som länkats till i inlägget ovan.
Är det så man diskuterar bland jägare? Mycket tyckande, mycket ilska och besvikelse, men väldigt lite argument och ännu mindre fakta? Eller ska det vara en skämtsam satir?
För mig är i alla fall mycket märkligt när en miljardär (Karl Hedin) med troligast excellenta kontakter till politiken och näringslivets i Stockholms anses vara "en av oss" och miljörörelsen, som typisk nog utgörs av unga idealistiska människor i studentålder, beskrivs som "makteliten".
Ja, det är komplicerad fråga! Regeringen har ju beslutat att det ska finnas mellan 170-270 vargar i Sverige men just nu så finns det ca 360 vargar. Forskarna förslår en avskjutning på ca 10 vargar men det borde finnas ett utrymme på i alla fall 70-80 vargar i licensjakten. Jägarkåren och forskarna är oense om hur mycket vag det finns egentligen i Sverige o i gränsregionen Norge-Sverige där dom går över gränsen kors och tvärs.
Det syns i avskjutningsstatistiken att vissa viltarter minskar. De flesta jägare redovisar vad dom skjuter så vi har rätt bra koll på avskjutningsstatistiken. Vissa omr. är mer el. mindre helt tomma på älg p g a vargens utbredning och det är ju tråkigt. Många jägare vågar inte släppa sina hundar på drev p g a risken att få dom uppätna av varg och det händer flera gånger/år att hundar får sätta livet till och det är inte kul för fam. att förlora en nära vän som hunden blir.
Däremot så är åklagaren i fallet Karl Hedin ett stort skämt som försöker gripa efter sista halmstrået fast han inte har något att gå på. Nu försöker åklagaren få till en företagsbot på 2 milj. kr på AB Karl Hedin. Det vore väl konstigt om inte människor i företagstoppen hade kontakter med politiker, m. m.
I jaktbrottsmålet mot Karl Hedin kräver åklagare Lars Magnusson att Hedins företag, AB Karl Hedin, ska tvingas betala en företagsbot på två miljoner kronor. – Jag anser att brotten Hedin är misstänkt för är begångna i näringsverksamheten, säger Lars Magnusson.
svenskjakt.se
Här nedan har du artikeln i sin helhet:
"Åklagare kräver företagsbot för AB Karl Hedin
Premium
I jaktbrottsmålet mot Karl Hedin kräver åklagare Lars Magnusson att Hedins företag, AB Karl Hedin, ska tvingas betala en företagsbot på två miljoner kronor.
– Jag anser att brotten Hedin är misstänkt för är begångna i näringsverksamheten, säger Lars Magnusson.
Det nya kravet på företagsbot, riktat mot företaget AB Karl Hedin, kom in till Västmanlands tingsrätt den 17 juni.
Enligt åklagare Lars Magnussons uppfattning skulle Hedins advokat Sven Severin även kunna företräda bolaget när det gäller frågan om företagsbot.
Det nya kravet på företagsbot, riktat mot företaget AB Karl Hedin, kom in till Västmanlands tingsrätt den 17 juni.
Enligt åklagare Lars Magnussons uppfattning skulle Hedins advokat Sven Severin även kunna företräda bolaget när det gäller frågan om företagsbot.
Men det har Sven Severin tackat nej till, så i dag beslutade Västmanlands tingsrätt att förorda advokat Klas Bjurmark, som arbetar åt samma advokatfirma som Sven Severin, att företräda AB Karl Hedin.
Vill ej utveckla resonemanget
Hur misstankarna mot Karl Hedin skulle kunna vara kopplade till hans näringsverksamhet vill inte åklagare Lars Magnusson utveckla vidare.
– Du får vänta till förundersökningen blir offentlig, säger han till Svensk Jakt.
Advokat Sven Severin ställer sig frågande till åklagarens nya yrkande:
– Företagsbot ska vara kopplad till företagets näringsverksamhet. Åklagaren påstår ju att Karl Hedin har skjutit en varg, men det ingår inte AB Karl Hedins näringsverksamhet att skjuta vargar.
– Jag har svårt att förstå hur åklagaren tänker här, säger Sven Severin.
Ny lagstiftning sedan årsskiftet
Den nu gällande lagstiftningen om företagsbot började gälla 1 januari 2020 och det brott som åklagaren påstår att Karl Hedin begått inträffade 2018 och tidigare, så det är med den tidigare lagstiftningen som tingsrätten ska bedöma åklagarens yrkanden.
Leif Andersson"
Själv fördrar jag hellre björn på skogen än varg. Vi är ju relativt förskonade av varg i Norrbotten mer än invandrarna från öster som passerar Norrbotten på sin resa söder ut. Jag har sett 10-talet björnar här uppe sedan jag flyttade hit från Aneby. Här var det riktigt nära en sen sommarkväll när jag var ute i skogen och vandrade. Ca 60 m mellan mig nalle. Jag hade turen på min sida med tanke att det var en svag vind som kom mot mig från nalle.
Den var stor!