Vi kommer mestadels (95% av gångerna) använda det när vi är ute och kajakar, alltså inte på campingplatser.
I dagsläget så har vi med oss 2st 3mannatält och är rätt bekväma av oss vilket innebär att vi försöker styra resorna till när vädret är bra.
Vi är 2 vuxna, 2 tonåringar (som vi inte vet hur länge dom vill hänga med) samt 1 hund av mellanstorlek.
Orsaken till att jag börjat titta på tentipi är att det verkar vara fantastiskt lätt att slå upp, möjlighet att kunna ha någon form av värme i det, rymligt.
men tyvärr är det ju rejält dyrt.
Finns det någon anledning till att ni vill ha golv, eller är det bara att det känns ovant eller konstigt?
Är det ovanan som spökar så vill jag rekommendera att ni testar golvlös kåta. Helt överlägset i min mening.
Om vikten inte är ett stort problem (ni paddlar, vilket underlättar) rekommenderar jag bomull/polyester-duk.
Klimatet under en ventilerande väv är otroligt bra. Aldrig fuktigt.
Enda nackdelen är att man måste impregnera om den efter en viss tid. Jag har haft min kåta i åtta år, och nu börjar det bli dags för mig. Det är tydligt att det är biten närmast rököppningen som måste åtgärdas, vilket är orsakat av säkert 100 timmars öppen eld. Hade jag inte eldat så mycket hade behovet legat längre fram i tiden. Impregnerar gör man själv med pensel, men kostnaden för medlet om man måste impregnera en hel 7:a tror jag ligger på kring 1500 kr.
Tentipi säljer ofta begagnade kåtor (uppsatta på mässor, fläck på duken, etc.). Dessa hittar du här:
http://www.tentipi.se/fynda-tentipir-produkter/
Just nu hade de bara en stor kåta, men det brukar finnas en del att välja mellan. Håll koll där veckorna efter stora mässor.
Köpte själv min den vägen. Fick den för 8000 kr. Nypriset på en Safir 7bp låg på 12000-13000 kr på den tiden, så det var bra rabatt för en liten fläck på duken.